Hofgränd populärt bland ungdomar

Nybyggda Hofgränd i centrala Skellefteå öppnar inflyttningen.
– Inflyttningsstatistiken pekar på många intressanta uppgifter. Det är många ungdomar som flyttar in i Hofgränd. Dessutom går det att få en lägenhet utan lång kötid, säger Skebos marknadschef Anna Ersson.

Hofgränd är beläget bredvid gågatan i centrum och består av 31 lägenheter, främst treor, där alla är uthyrda. Statistiken visar på en jämnt fördelad mix av olika generationer bland de inflyttade, från ungdomar till pensionärer.

– I sex av lägenheterna har vi haft inflyttning av personer i 20-årsåldern. Det är positivt att konstatera att vår nyproduktion visar sig vara attraktiv för ungdomar, säger Anna Ersson.

Olika tidigare boendeformer
Inflyttningsstatistiken bekräftar även att det inte krävs att ha stått i kö under många år för att kunna få en lägenhet hos Skebo. En inflyttare i Hofgränd är som lägst nere på 35 köpoäng, vilket är lika med 35 dagar som köande.

– Det finns därmed möjligheter att få en lägenhet hos oss utan att ha samlat på sig flera tusen köpoäng, säger Anna Ersson.

Personerna som flyttar in till Skebo kommer från alla olika typer av tidigare boendeformer; villa, hyresrätt, bostadsrätt, studentrum och inneboende.

– Huvudsakligen är det nya hyresgäster som vi nu får hälsa välkomna till Skebo. Endast fyra av de inflyttade kommer från ett tidigare boende hos oss, säger Anna Ersson.

Skapar flyttkedjor
Hofgränd fungerar som ytterligare en stor bostadssatsning där Skebo bidrar till att möta efterfrågan på lägenheter i Skellefteå.

– Skebo vill vara med och driva samhällsutvecklingen i Skellefteå och göra vårt i kommunens strävan mot att växa till 80000 invånare. Hofgränd är ett gott exempel där vi är med och gör skillnad genom att ge fler plats att bo. Vi vet också att ett bra resultat av att bygga nytt är att inflyttningen i de nya lägenheterna sätter igång flyttkedjor, för där någon flyttar in i Hofgränd blir samtidigt ett annat boende ledigt för någon annan, säger Anna Ersson.

Inflyttningen i de tre huskropparna i Hofgränd sker i tre etapper med ett hus i taget – den 1 november, den 15 november och den 1 december.

Läs mer om Hofgränd på skebo.se

Telefon: 0910–73 65 10

Mediainbjudan:
Media välkomnas att vara på plats när de första hyresgästerna flyttar in på Hofgränd i de tre huskropparna på adresserna Nygatan 31 B, Köpmangatan 15 B och Köpmangatan 15 C. Tisdag den 1 november 09.00–11.00 kommer även Skebos bovärd Magnus Stenberg (0910–737011) att finnas tillgänglig på Hofgränd.