Korta kötider till Skebos nyproduktioner

Under hösten har Skebo haft inflyttning i två nyproducerade bostadsprojekt; Nipan 2 på Sörböle och Frigg i centrala Skellefteå. Färsk statistik visar att nyproduktionerna hjälpt många som bott i andra hand och att det i några fall räckt med så lite som en dags kötid.
– Det är mycket glädjande att Skebo kan vara bostadsaktören som hjälper människor till ett förstahandskontrakt och särskilt de som varit i akut behov av bostad som unga och internationella inflyttare, säger Anna Ersson, Kund- och marknadschef på Skebo.

Kvarteret Frigg består av 198 hyreslägenheter och inryms vid Baldergymnasiet, centralt i Skellefteå. Här flyttade de första hyresgästerna in i november och den internationella prägeln är påtaglig – här finns flera nya Skellefteåbor som flyttat hit för att arbeta och tidigare bott i andra hand eller haft ett barackboende.

Det är också glädjande att det inte krävts särskilt lång kötid. Fördelningen av lägenheterna sker utifrån köpoäng i Skebos bostadskö, där man får en poäng per dag. Som lägst räckte det faktiskt med 1 dags kötid samtidigt som mediantiden för en lägenhet i Frigg var 581 köpoäng.

Av de som fick boende var 50 procent 31 år eller yngre.

– Här gör Skebo stor nytta för en grupp människor som kanske har svårt att komma in på bostadsmarknaden och hitta sitt eget förstahandsboende. Många nya Skellefteåbor har hört hur svårt det är och blivit positivt överraskande av möjligheten som uppstått. Behovet av nya bostäder är påtagligt i hela Skellefteå med tanke på vår positiva befolkningstillväxt och Skebo vill vara var den samhällsaktör som tillför nya bostäder på marknaden och fortsätter bygga strategiskt, säger Anna.

Majoriteten av Friggs hyresgäster kommer från andrahandsbostäder, den näst största gruppen har bott hemma och den tredje största gruppen har haft en privat hyresvärd. Det är också vanligt att man sålt ett hus.

En veckas kötid till Nipan 2

Fastigheterna på Bockholmsvägen 3 och 5 på Sörböle blev snabbt uppbokade när anmälningarna till Nipan 2 öppnade tidigare i år med 74 nya lägenheter – det var treorna som visade sig dra störst intresse och totalt var det 2408 personer som gjorde intresseanmälningar. Mediantiden för en lägenhet var 2115 köpoäng – som lägst räckte det med bara en veckas kötid.

Av de som fick boende var 50 procent 23 år eller yngre. 25 hyresgäster kom direkt från föräldrahemmet, 12 hade bott i andrahandslägenheter eller varit inneboende.

– Det känns jättebra att vi kan tillföra bostäder så nära Campusområdet och centrum, dessa är tilltalande för många unga vuxna som kanske flyttar hemifrån eller varit inneboende. Många tror att det behövs mer kötid än vad det egentligen gör, det finns alltså hopp även om man inte stått registrerad i flera år, säger Anna.

Anna Ersson
Kund- och marknadschef Skebo
0910–736510
anna.ersson@skeboish.se