Skebo gör stor ungdomssatsning

Skebo satsar på Skellefteås framtid med en stor ungdomssatsning.
– Vi sätter ett mål att årligen tillföra 50 lägenheter för unga i åldrarna 18–25 år, säger Skebos marknadschef Anna Ersson.

Genom den utökade satsningen på ungdomar som målgrupp vill Skebo bidra till att unga människor kan se Skellefteå som ett attraktivt livsalternativ och förenkla för ungdomar att hitta ett eget boende.

– Hyreslägenheter är en boendeform som lämpar sig särskilt väl för unga. Att bo i hyresrätt kräver inga lån på banken och det är en trygg boendeform som inte påverkas av svängningar på den övriga bostadsmarknaden. Det finns också en frihet i att kunna flytta om livssituationen ändras, säger Anna Ersson.

26 ungdomslägenheter i Lilla Nipan
Ett levande och aktuellt exempel där Skebo investerar i framtiden med ungdomslägenheter är Lilla Nipan. Nybygget har påbörjats i stadsdelen Sörböle i Skellefteå, med ett älvsnära läge vid Parkbrons södra fäste där Brogrillen tidigare fanns.

I Lilla Nipan byggs 52 nya lägenheter med balkong i två trevåningshus, 30 ettor på 28 kvadratmeter samt 22 tvåor på 45 kvadratmeter.

– Läget är utmärkt med bara några hundra meters avstånd till såväl centrum som Campus. Det blir moderna lägenheter där vi öronmärker hälften av lägenheterna för unga i åldrarna 18–25 år i vår bostadskö, säger Anna Ersson.

Registrering ökar chansen
Lilla Nipan beräknas stå klart våren 2018.

– Vi har ambitionen att påbörja uthyrningsprocessen i Lilla Nipan slutet av 2017.
Ett tips till ungdomar som letar boende är att gå in och registrera sig på Skebos hemsida och klicka i ungdomslägenhet, säger Anna Ersson.

Skebo erbjuder i dagsläget 59 ungdomslägenheter i hela beståndet.

Läs mer om ungdomslägenheter

Anna Ersson, marknadschef Skebo