Skebo planerar 90 nya lägenheter på Klockarhöjden

Skebo fortsätter att vara ett lok i bostadsförsörjningen i det nya Skellefteå som växer fram. Skebo planerar att bygga 90 nya lägenheter på Klockarhöjden.
– Det ökade behovet av lägenheter i och med tillväxten som sker i Skellefteå, gör att vi ser över en rad möjliga bostadsprojekt. Klockarhöjden har vi ringat in som intressant. Hyresrätter är viktiga att tillföra för att bredda utbudet och skapa rörlighet på den lokala bostadsmarknaden, säger Åsa Andersson, vd på Skebo.

Skebos satsning i Klockarhöjden är en del av det gemensamma fastighetsbolaget Byggrätt Norr som kommer att bidra till Skellefteås totala bostadsförsörjning och som nyligen offentliggjorts. Skebo är huvudaktör i Byggrätt Norr och har tillsammans med Riksbyggen, Heimstaden och Lindbäcks som mål att tillföra 1000 nya bostäder i Skellefteå till 2024.

Attraktivt läge
Bostadsområdet Klockarhöjden ligger i stadsdelen Sjungande Dalen, endast drygt två kilometer väster om centrala Skellefteå.
– Klockarhöjden har ett attraktivt läge relativt nära centrum. Samtidigt är det en plats som är högt belägen med fin utsikt och närhet till skog och natur, säger Åsa Andersson.

Det gjordes en satsning i Klockarhöjden redan 2016 då Skebo byggde om de två översta våningarna i fastigheten till 16 nyrenoverade, större lägenheter, som samtliga sedan dess är uthyrda.

Lyfter hela Klockarhöjden
Nu tas nästa steg i att göra Klockarhöjden till ett av Skebos största bostadsprojekt i modern tid.
– Vi har redan både ett särskilt boende och hyresrätter i Klockarhöjden. Därför känns det logiskt att gå vidare med att skapa ett nytt kvarter där vi kan utveckla hela området ytterligare med fler typer av boendelösningar, säger Åsa Andersson.

I sammanhanget avser Skebo att ge hela området ett lyft med en översyn av de yttre miljöerna i Klockarhöjden.
– Innergården och det gamla gårdshuset är i dåligt skick. Att riva det och bygga nya, fina bostäder ger oss förutsättningar att i samma veva utforma en attraktiv och levande innergård, säger Åsa Andersson.

Ansökan om ny detaljplan
Skebo har lämnat in en ansökan om ny detaljplan till Skellefteå kommun. En ny detaljplan krävs eftersom området idag inte rymmer nyproduktion av flerfamiljshus.
Framtagandet av en ny detaljplan tar vanligtvis cirka ett år. Därmed skulle Skebo hösten 2020 kunna ansöka om bygglov, vilket sedan följs av byggstart tidigast 2021.
– Vi vill bygga cirka 90 nya lägenheter i Klockarhöjden. Vår ambition är att höjderna på husen ska anpassas så att de ska passa optimalt i området och bli ett naturligt komplement av befintliga byggnader, säger Åsa Andersson.

Åsa Andersson, vd Skebo, 0910–73 65 01

De inritade vita huskropparna på kartskissen är exempel på hur Skebos nybyggnation på Klockarhöjden skulle kunna placeras.

Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar ca 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus. www.skebo.se