Skebo satsar på nya trygghetsboenden

Skebo vill erbjuda bostäder för människor i alla skeden av livet. Ett led i den ambitionen är att Skebo nu skapar nya trygghetsboenden i Burträsk och Lövånger.
– Det är en stor satsning på en viktig målgrupp för oss och omfattar totalt 57 lägenheter, säger Skebos projektledare Kenth Wiklund.

Sedan tidigare har Skebo två trygghetsboenden, Bureborg i Bureå (22 lägenheter) och Strandgården i Skellefteå (34 lägenheter). Genom ombyggnader av befintliga bostäder fördubblas nu antalet trygghetsboenden i kommunen när det byggs i både Burträsk (26 lägenheter) och Lövånger (31 lägenheter).

– Det känns väldigt positivt att vi kan öppna trygghetsboenden på fler ställen i kommunen. Vi nöjer oss inte heller här, utan tittar även vidare på möjliga lösningar för fler framtida trygghetsboenden i Skellefteå, säger Kenth Wiklund.

Social hållbarhet i fokus
De aktuella ombyggnationerna handlar om att Skebo uppgraderar lägenheterna med anpassningar enligt byggnormerna för trygghetsboenden.

– Till exempel installerar vi porttelefoner, ser över dörrautomatik vid entréer och soprum, gör renoveringar av hissar med talsyntes och säkerhetsanpassningar, ombesörjer nivåanpassningar av trösklar till balkonger, moderniserar belysningar i olika utrymmen, och så vidare, berättar Kenth.

Den sociala hållbarheten sätts i fokus. Skebo har en trygghetsvärd som har till uppgift att skapa trygghet, gemenskap och meningsfulla aktiviteter som är anpassade efter de önskemål och behov som finns hos hyresgästerna.

– Vi är måna om att erbjuda aktiviteter för de äldre som fungerar livskvalitetshöjande. Vi vet sedan tidigare att det är initiativ som uppskattas mycket av både boende och anhöriga. I Lövånger och Burträsk kommer det att finnas fina gemensamhetslokaler i samma byggnader som trygghetsboendena. Det främjar spontana träffar när vår trygghetsvärd inte medverkar, säger Kenth.

Klart i början av nästa år
De nya trygghetsboendena beräknas stå klara i januari eller februari 2017.

– I samband med den här satsningen kommer vi även att rekrytera en till trygghetsvärd som ska bidra till att stimulera trivseln och öka tryggheten bland de äldre, avslutar Kenth.

Kenth Wiklund, projektledare, Skebo
Telefon: 0910–73 65 31