Skebo storsatsar – över 100 nya bostäder utanför Skellefteå

Skebo har nu beslutat om fyra stora bostadssatsningar i ytterområdena av Skellefteå kommun. Totalt ska 111 nya lägenheter byggas i Byske, Bureå, Boliden och Burträsk. Tre entreprenörer har efter förfrågningar utsetts och planerad byggstart är i höst.

– Det är roligt att vi kommit närmare vårt mål att bygga nya bostäder på dessa orter där vi vet att efterfrågan är stor. Extra glädjande också att det på så kort tid kommit in bra lösningar och att många lokala företag är konkurrenskraftiga, säger Harriet Classon, styrelseordförande i Skebo.

Bakgrunden till den historiska satsningen av Skebo i de fyra samhällena är kraftig efterfrågan på nya hyreslägenheter. Efter en tid av undersökningar och utvärderingar står det nu klart vilken typ av bostäder som ska byggas och av vilka entreprenörer.

Så här fördelas uppdragen enligt vinnande anbud:

Byske

Två hus med totalt 24 lägenheter. Tvåvåningshus med loftgång och träfasad. Lägenhetsstorlek: Tvåor och treor.

Entreprenör: Contractor.

Bureå

Fem hus med totalt 40 lägenheter. Tvåvåningshus med loftgång med tre olika lägenhetstyper: ettor, tvåor och treor.

Entreprenör: ETB Bygg.

Boliden

Fyra hus med totalt 30 lägenheter. Tvåvåningshus med loftgång med tre olika lägenhetstyper: ettor tvåor, treor.

Entreprenör: ETB Bygg.

Burträsk

Ett hus med totalt 17 lägenheter. Trevåningshus med två olika lägenhetstyper: tvåor och treor.

Entreprenör: JSB Construction AB.

Skebo har lämnat in bygglovsansökningar för alla fyra orterna. Bygg- och miljönämnden har för avsikt att ta beslut på sitt sammanträde inom några veckor.

– Det kan bli justeringar i skisserna men vi tycker att förslagen ser riktigt spännande ut. Utanför Skellefteå tätort har det inte skett nybyggnationer sedan 90-talet. Många har vänt sig till oss och efterfrågat det, så därför känns det extra roligt att vi kan genomföra detta. På grund av den rejäla bostadsbristen i Skellefteå sätts spaden i marken redan i höst och beräknad inflyttning är hösten 2023. Vi hoppas också att fler aktörer följer vårt exempel och fortsätter på den inslagna vägen, säger Anna Ersson, kund- och marknadschef.

Harriet Classon, styrelseordförande Skebo, 070-6267460
Anna Ersson, kund och marknadschef Skebo, 0910-736510

Skebo är Skellefteås största fastighetsbolag som äger och förvaltar cirka 5 000 lägenheter och ett antal lokaler. Vi har hyreslägenheter i flerfamiljshus, radhus, småhus, studentbostäder samt vård- och omsorgsboenden. Vi arbetar för stadens och kommunens utveckling och ligger i toppen vad gäller kundnöjdhet i landet. Vårt mål är att ge varje hyresgäst som kommer till oss möjligheten att flytta in och från första stund börja trivas i sitt drömhem. ”Längta hem” är vår devis som alltid sätter kunden först. Vi verkar för hyresgästinflytande och delaktighet där trivsel, trygghet och goda relationer är i fokus.