Skebo storsatsar i Kåge

Skebo satsar på nyproduktion i Kåge, cirka 13 kilometer norr om centrala Skellefteå. 70 lägenheter byggs på kvarteret Kvarnbacken precis vid Kåge älv.
– Skellefteå genomgår en kraftig expansion och det känns fantastiskt roligt att sätta spaden i backen. Det är också roligt att konstatera hur efterfrågan på bostäder utanför centrala Skellefteå vuxit, säger Skebos styrelseordförande Harriet Classon.

Contractor vann totalentreprenaden, vars värde uppgår till 84 miljoner kronor, och projekteringen är påbörjad.

– Vi är väldigt glada över den här ordern och att vi får vara med på Skebos resa. Satsningen går helt i linje med vår ambition att bygga ett levande Norrland, säger Kurt Nyström, vd på Contractor Skellefteå.

De nya husen på kvarteret Kvarnbacken kommer ha väggar och bjälklag i trä. De byggs i Jörn av Jörnträhus, som är en del av Contractorkoncernen.

– Husen i Jörn byggs med råvaror från regionen och med lokalt kunnande. För vår del är det också en stort förtroende som Skebo ger oss. Det stärker både vår personal och våra partners i det här byggprojekter, säger Kurt Nyström.

Kvarteret Kvarnbacken ligger naturskönt till med närhet till både Kåge älv samt skola, förskola och Kåge centrum. Skebos nuvarande fastighet på Ulriksgatan uppfördes 1967. Den rivs nu och istället byggs sju tvåvåningsradhus som kommer att innehålla totalt 70 lägenheter på mellan ett och tre rum och kök med ytor från 31 till 69 kvadratmeter.

– Vi bygger en mix av lägenheter som vi tror kommer att svara bra mot behoven som vi ser. Det kommer att bli riktigt fina hus att bo i och dessutom i ett riktigt fint läge i Kåge, säger Åsa Andersson.

Den befintliga fastigheten börjar rivas i juni och ambitionen är att gjuta betongplattorna till de nya husen innan vintern.

Åsa Andersson
vd Skebo