Digitalt resande minskar stoppen i busstrafiken

Skellefteå buss lanserar en uppdaterad app med mer tillförlitlig realtidsfunktion. Den digitala resan kommer att bidra till minskade stopp i trafiken.
– Tillsammans gör vi resandet enklare och snabbare för alla genom att våra kunder köper biljetter i förväg via våra digitala lösningar, säger Skellefteås buss vd Andreas Olofsson.

En kundundersökning som Skellefteå buss har gjort visar att resenärerna sätter ett högt värde på att bussen avgår och anländer i tid.

– Vi lyssnar på våra kunder och vill genom handling visa att vi tar till oss synpunkterna. I Skellefteå buss-appen är en förbättrad funktion att det går att följa bussen i realtid genom att antingen swajpa nedåt eller via uppdateringen som sker varje minut. Vi kommer även att skicka ut aktuell information med pushnotiser i appen, säger Andreas Olofsson.

Färre ombordköp gynnsamt
När resenärerna väljer att ladda sitt reskassakort via webbshopen på Skellefteå buss hemsida eller att förköpa biljett via appen, blir stoppet på varje hållplats kortare eftersom chauffören då inte behöver hantera korttransaktioner med varje kund.

– Vi kortar ner varje stopp tack vare färre ombordköp. I förlängningen innebär det här att vi kommer att kunna krympa hela tidtabeller, det vill säga att det kommer att gå snabbare för oss att ta bussen mellan punkt a och b. Kortare stopp är gynnsamt inte bara för resenären utan även för miljön, säger Andreas Olofsson.

Oförändrat digitalt pris
Skellefteå buss har sedan tidigare plockat bort kontanthanteringen ombord på bussarna.

Priset på digitala biljetter som är förköpta kommer även i fortsättningen att vara oförändrat. Däremot tillkommer det numera en ombordavgift på enkelbiljetter och rabattkort som köps ombord på bussen. Undantaget prishöjningen på ombordprodukter är periodkort samt reskassa, som även fortsättningsvis kommer att säljas ombord på bussen till oförändrat pris.

– Det finns ett invant resbeteende i omvärlden där vi köper biljetter före vi går ombord. Det implementerar vi nu även i Skellefteås stadstrafik. För den som väljer våra digitala lösningar blir det inte någon prishöjning. Vi har inte höjt våra priser sedan 2009 och kommer även hädanefter att ha bland de lägsta priserna på bussbiljetter i Norrland, säger Andreas Olofsson.

Förändringen genomförs från och med den 18 april.

– Vi är ödmjuka inför att förändringen kan skapa frågor bland våra resenärer. Vi ska göra allt vi kan för att allting ska flyta så smidigt som möjligt och visa vilka lösningar vi erbjuder för att resa vidare till samma gamla låga pris, säger Andreas Olofsson.