Hockeybussarna tillbaka i full styrka

Med hävda publikrestriktioner är AIK-fansen tillbaka i full styrka på läktarna i Skellefteå Kraft Arena. Lördag 30 oktober gör även hockeybussarna en efterlängtad comeback fullt ut, vilket gör att samtliga sju linjer nu trafikeras.

– Det är roligt att publiken är tillbaka och för oss är det viktigt att alla får enkel och hållbar tillgång till livehockey, oavsett var du bor i kommunen. Nu hoppas vi att så många som möjligt åker med hockeybussarna, så att vi kan fortsätta erbjuda den här möjligheten, säger Skellefteå buss vd Marie Larsson.

I ett samhälle som sakta men säkert återgår till det normala är möjligheten att se ishockey på plats i Skellefteå Kraft Arena något som många har sett fram emot. För att erbjuda publiken alternativa sätt att ta sig till arenan har Skellefteå buss och Skellefteå AIK återupptagit sin gemensamma satsning på hockeybussar. Marie Larsson berättar:

– Vi vet sedan tidigare att hockeybussarna är populära eftersom det är ett enkelt och tryggt sätt att ta sig till och från matcherna, samtidigt som själva bussresan blir en del av uppladdningen tillsammans med andra fans. Dessutom är det naturligtvis ett bra miljöval att resa kollektivt, som underlättar trafiksituationen kring matcherna genom att du slipper ta bilen.

”Jätteviktigt att våra fans kan ta sig enkelt till arenan”

Även Skellefteå AIK är mycket positiva till att hockeybussarna är tillbaka. Klubbens marknads- och försäljningschef Håkan Billing menar att det är en viktig faktor i arbetet med att komma tillbaka till hur situationen var före pandemin:

– Vi vill så klart att komma tillbaka till ett normalläge, där ännu fler ser matcherna live på arenan. Då är det jätteviktigt att våra fans enkelt kan ta sig till arenan med hockeybussarna till ett bra pris. Inte minst eftersom parkeringssituationen kring arenan är ansträngd och skulle underlättas av att fler ställde bilen hemma. Dessutom är bussarna ett bra alternativ för alla som vill kombinera matchen med till exempel ett restaurangbesök på arenan i samband med matcherna.

Sponsorer en förutsättning

En av utmaningarna med att kunna erbjuda hockeybussar är att priserna kan hållas på en rimlig nivå, vilket i förlängningen gör att det behövs externa samarbetspartners som är med och sponsrar det hela.

– Eftersom det handlar om kvällar och helger är det en relativt kostsam tjänst. För att kunna hålla rätt prisnivå vill vi hitta samarbetspartners som ser värdet av den exponering de får genom att sponsra hockeybussarna. Gärna i ytterområdena, eftersom det är där fyra av sju linjer är trafikerade, säger Håkan Billing.

Marie Larsson, vd Skellefteå buss
070 - 536 64 84,