Resandet med Skellefteå buss ökar igen

Resandet med Skellefteå buss fortsätter att öka. Sett över hela 2017 ökade resandet i stadstrafiken med över tre procent jämfört med året tidigare.

– Att vi fortsätter att öka från ett år med en mycket stor ökning är ett gott tecken på den allt större roll som kollektivtrafiken spelar i ett växande Skellefteå, säger Andreas Olofsson, vd Skellefteå buss.

2016 ökade resandet i stadstrafiken med Skellefteå buss med 13,2 procent.

När siffrorna för 2017 nu är sammanställda visar de att Skellefteå buss över det gångna helåret ökar med ytterligare 3,1 procent. Totalt gjordes 1 261 773 resor i stadstrafiken under 2017, att jämföra med 1 223 821 under 2016.

– Det har gjorts närmare 40 000 fler resor med oss under 2017. Framför allt är det positivt att den relativa andelen som frivilligt köper sin biljett har ökat, säger Andreas Olofsson.

Det innebär att antalet resenärer som själv betalar biljetten har ökat i relation till skolbarn och skolungdomar som är innehavare av busskort.

Flygbussen populär

Skellefteås buss satsning på utökade turer med flygbussen till och från Skellefteå Airport har också varit lyckosam. Under 2017 gjordes 42 624 resor med flygbussen, en ökning på drygt 15 procent från de 37 041 resorna med flygbussen året före.

– Fastän Skellefteå Airport erbjuder fri parkering för bilresenärer väljer allt fler flygbussen som alternativ att ta sig till och från flyget. Det är glädjande att människor uppenbarligen ser vinster i det gemensamma resandet både för egen del och för miljön, säger Andreas Olofsson.

Digitala biljetter

Skellefteå buss ser även en trend i att det smidigare digitala resandet – med biljettköp i appen och på hemsidan – har ökat markant under 2017.

– Vi står inför en rad spännande framtidssatsningar som vi får anledning att återkomma till. Genom att vi fortsätter att bredda vår kundbas skänker det oss ytterligare mod och kraft i investeringarna som vi tänker göra för att utveckla kollektivtrafiken i framtidens Skellefteå, säger Andreas Olofsson.

Fakta / resor med Skellefteå buss månad för månad 2017

Januari: 128 165.

Februari: 134 607.

Mars: 143 374.

April: 105 943.

Maj: 99 084.

Juni: 67 819.

Juli: 43 226.

Augusti: 62 062.

September: 99 791.

Oktober: 120 920.

November: 135 640.

December: 121 142.

Totalt: 1 261 773.

Skellefteå Buss är det marknadsledande kollektivtrafikbolaget i Västerbotten. Som ett av de större bussföretagen i norra Sverige är vi stolta över att skapa större tillgänglighet, fler arbetstillfällen och nya fossilfria transportsätt. Vi tror att en hållbar framtid skapas genom omtanke. Med ledorden ”Tänk om” vill vi utveckla och utmana oss själva och andra att ta ännu bättre hand om miljön, samhället och varandra. Det finns en bredd i vår verksamhet som spänner över regional linjetrafik, stadstrafik i Skellefteå, flygbussen, sambulans, färdtjänstbussar, skoltrafik, beställningstrafik för kommunala ändamål och hockeybussarna. Vi driver även en egen serviceorganisation med egna verkstäder. Skellefteå Buss har funnits sedan 1974 och är helägt av Skellefteå kommun. Totalt förfogar företaget över ett 130-tal fordon och cirka 240 anställda.