Skellefteå buss nya fordonsflotta i miljömässig toppklass

Skellefteås buss har köpt in tio nya bussar. När samtliga går in i stadstrafiken skrivs historia.
– Vi har aldrig haft en så modern fordonsflotta som vi har nu. Alla våra ordinarie bussar i stadstrafiken har den högsta miljöklassificeringen, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå buss.

Det är bussar av modellen Scania Citywide som Skellefteå buss har köpt in. Därmed är samtliga 18 bussar som går i stadstrafiken av den högsta europeiska miljöklassen, Euro 6. Miljöklassificering används för att ställa krav på fordons utsläpp och anger högsta tillåtna värden av en rad olika luftföroreningar. Dessutom finns fem reservbussar för stadstrafiken hos Skellefteå buss i Euro 5-utförandet, det vill säga den näst högsta europeiska miljöklassen.
– Vi står oss väldigt väl även i en internationell jämförelse. Vi är nu så långt framme som det går att komma med förbränningsmotorer avseende minskade koldioxidutsläpp genom den mix med biogas och HVO som vi använder som drivmedel i våra bussar. Redan tidigare har vi nått nivån med en helt fossilfri fordonsflotta i stadstrafiken, säger Andreas Olofsson.

Bussarna finns i utförandena 12 meter, som trafikerar linje 3 och 4, samt 15 meter, som trafikerar linje 1 och 2.

Komfort och trygghet
För både resenärer och personal innebär uppgraderingen till de nya bussarna positiva effekter för komfort och trygghet.
– De nya bussarna är bekväma att åka i som resenär och hanterar även värme och kyla enligt konstens alla regler. Bussarna är också tillgänglighetsanpassade vilket förenklar resandet med oss för alla, säger Andreas Olofsson.

De trygghetslarm som är installerade i de nya bussarna förbättrar även arbetsmiljön för busschaufförerna och skapar ett tryggare resande för samtliga ombord.
– Genom den här satsningen visar vi vår omtanke både för miljön i stort och även i det lilla perspektivet för den enskilda individen, säger Andreas Olofsson.

Elbussar på plats 2019
Skellefteå buss kommer att genomföra ytterligare satsningar på att utveckla fordonsflottan.
– Från årsskiftet lanserades en helt ny busstyp för regiontrafiken då Skellefteå buss för första gången driftsatte sju normalgolvade bussar med gasdrift. Denna buss är den första i sitt slag och passar utmärkt för de förutsättningar vi har i Skellefteå. Nästa steg blir sedan att vi 2019 kommer att elektrifiera delar av vårt bussbestånd med nyinvesteringar, säger Andreas Olofsson.