Skellefteå buss öppnar upp ytterligare

Måndag 25 oktober tar Skellefteå buss nästa ett steg i återgången till ett normalläge, när det åter blir tillåtet att gå in via framdörrarna.
– Vi ser fram emot att välkomna både gamla och nya resenärer. Under pandemin var det naturligt att färre valde bussen, men i ett växande Skellefteå får det kollektiva resandet en allt viktigare roll, säger Skellefteå buss vd Marie Larsson.

En av Skellefteå buss åtgärder för att minska risken för smittspridning har varit att stänga framdörrarna för påstigning. Nu när alla restriktioner i samhället är borttagna har bolaget beslutat att öppna upp framdörrarna för sina resenärer, men även i fortsättningen kommer det att vara stort fokus på trygghet och säkerhet. Marie Larsson berättar:

– Visserligen är restriktionerna borttagna nu, men det gäller att fortfarande visa hänsyn för varandra. Dessutom jobbar vi på Skellefteå buss vidare för att minimera riskerna även för eventuell smittspridning av vanliga virus och bakterier som inte är kopplade till pandemin, bland annat genom att utveckling av arbetet med att rengöra bussarna.

”En viktig beteendeförändring där fler väljer kollektivtrafiken”

Skellefteås kraftiga tillväxt kommer att ställa höga krav på infrastrukturen framöver, när tusentals nya Skellefteåbor förväntas flytta till platsen för att bo och arbeta. Trafiksituationen är en av de utmaningar som behöver lösas och där blir kollektivtrafiken en viktig faktor.

– Trafiksituationen i Skellefteå börjar redan bli mer ansträngd och då är vi ändå bara i början av Skellefteås tillväxt. Det kommer inte att fungera om alla ska köra bil varje dag till sitt jobb, vilket gör att bland annat Skellefteå buss måste fortsätta utvecklas för att vara ett relevant och fungerande alternativ för såväl befintliga som nya Skellefteåbor. En beteendeförändring där fler väljer att resa kollektivt är nödvändig både för att lösa trafiksituationen och för de effekter som det skulle få för klimatet, säger Marie Larsson.

Marie Larsson, vd, Skellefteå buss
070 - 536 64 84,