"Äntligen finns en öppning för en blocköverskridande energipolitik"

Skellefteå Krafts koncernchef Hans Kreisel kommenterar energikommissionen

Skellefteå Kraft välkomnar att regeringen beslutat att tillsätta en energikommission. Det betyder att det äntligen finns en öppning för en blocköverskridande energipolitik, något som näringslivet efterfrågat länge och som Sveriges framtid är direkt beroende av.

Sverige behöver blocköverskridande signaler om politikens bedömningar av energibehovet 2025-2050 och Skellefteå Kraft ställer därför stort hopp till kommissionens arbete. Vår bedömning är att vi står inför en av de största strukturella förändringarna i energisystemet någonsin och att ett antal äldre kärnkraftsreaktorer kommer att stängas på kort eller medellång sikt – oavsett politiska beslut. Spelreglerna som sattes upp på 1990-talet kommer inte att ta oss igenom den förändringsfasen. Därför måste vi börja lösa morgondagens effektutmaningar idag.

Ministern har målat upp bilden av en aktiv kommission som ska hantera frågan om hur vi ska möta den energikritiska framtiden. Det känns väldigt bra!

Det är glädjande att regeringen adresserar behovet av långsiktiga spelregler med bred parlamentarisk förankring. Om politiken kan komma samman över blockgränserna och ge långsiktigt kloka signaler till marknaden så är vi redo att fortsätta investera i morgondagens bästa och mest kostnadseffektiva teknik.

Att det blir energiminister Baylan själv som kommer att leda kommissionens arbete tycker vi är bra, eftersom det ger tyngd åt frågan och understryker kommissionens vikt för landets utveckling.

Vi delar ministerns övertygelse om att det finns förutsättningar för att klara av omställningen av energisystemet i Sverige och välkomnar ambitionen om att arbetet ska ske så öppet som möjligt. Vi tror att de kommunägda energibolagen har en särskild plats i arbetet med att finna långsiktiga lösningar kring energifrågorna. De kommunägda energibolagen har, likt Skellefteå Kraft, ofta ett ambitiöst hållbarhetsarbete och är en avgörande del i landets energisystem med sin stora produktion och stora investeringar.

Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft