Berättarkraft – Nytt stipendium för att lyfta fram berättartraditionen i Västerbotten

För att utveckla berättarkulturen i Västerbotten har Skellefteå Kraft tillsammans med Berättarfestivalen instiftat ett stipendium för att lyfta berättarkraften i regionen. Målsättningen är att uppmuntra och utveckla framtidens berättare.

- Vår roll i samarbetet är att möjliggöra utvecklingen av framtidens berättare i regionen. Genom det här stipendiet vill vi blicka framåt, inspirera framtida berättare och lyfta fram berättartraditionen, säger Catarina Hägglund, informationschef vid Skellefteå Kraft.

Stipendiet kan sökas av personer från 15 år och uppåt som bor i Västerbottens län. Från ansökningarna väljer en stipendiekommitté ut åtta finalister som går vidare till en workshop där de får handledning och möjlighet att utveckla sin berättelse. Stipendiaten utses under berättarfestivalen 2010. Stipendiet är en resa till en större berättarfestival.

- Stipendiet Berättarkraft är en investering i framtiden! En satsning på kulturen visar på framtidstro och tro på utveckling och tillväxt i Skellefteå och hela regionen, säger Med Reventberg, Västerbottensteatern.

- Vi är glada över möjligheten att samarbeta med berättarfestivalen. Som kommunalt bolag stöttar Skellefteå Kraft många evenemang i den region vi verkar i och detta är ett bra evenemang för oss att gå in i som sponsor. Med vår 100-åriga historia finns det många berättelser och historier om företaget, därför känns det naturligt att vara delaktig i Berättarfestivalen, säger Catarina Hägglund.

För mer information om stipendiet, se www.berattarfestivalen.se

Skellefteå Kraft:
Catarina Hägglund, informationschef