Bredbandstjänster – Skellefteå Kraft byter affärsmodell för att erbjuda kunderna en större valfrihet

Fibernätet som byggts är ett av de mest omfattande i landet med tanke på kommunens stora yta. De investeringar som Skellefteå Kraft har gjort, har genomförts med insikten att nätet tillför stor samhällsnytta. Fibernätet och tjänsterna som levereras har lagt grunden till en väl utvecklad infrastruktur, som idag används i stora delar av kommunen av såväl hushåll och företag som offentlig verksamhet.

Nu är det dags för nästa steg i processen. Det innebär att Skellefteå Kraft successivt omvandlar nätet till en tjänsteplattform, via vilken många olika leverantörer kan leverera sina tjänster. Skellefteå Kraft ska fokusera på det vi är bäst på, nämligen att bygga, underhålla och utveckla infrastrukturen. Bredbandstjänsterna (i dagsläget: internet, telefoni och tv) kommer i framtiden att levereras av ett flertal olika privata aktörer.

- Vi är för framtiden måna om att hitta och bjuda in leverantörer som värdesätter kvalitet, rimliga priser och lokal service. Kunden ska ha minst lika bra villkor som idag, säger Kajsa Hedberg, affärsområdeschef Skellefteå Kraft Kommunikation.

För att möjliggöra en smidig övergång till ett nät som ger kunderna en ökad valfrihet har en avsiktsförklaring tecknats med AllTele avseende övertagande av internet- och telefoniverksamheten omfattande företags- och privatkunder under omställningsperioden.

- AllTele har lämnat det mest konkurrenskraftiga anbudet bland ett flertal intressenter och avsikten är att nå en slutgiltig överenskommelse under juni månad, säger Egil Lindström, administrativ chef Skellefteå Kraft ansvarig för förhandlingen med externa operatörer. SkeKraft och AllTele har för övrigt sedan ett par år ett nära samarbete på telefoniområdet.

Denna utveckling gör det också bättre för kunderna. Kunderna kommer under omställningsperioden garanteras minst lika bra villkor som idag. AllTele har förbundit sig att under övergångsperioden sänka priset till alla privatkunder för telefoni och internet. Efter övergångsperioden får kunderna full valfrihet och kan därmed fritt välja vilken leverantör de vill i framtiden.

- Detta är ett naturligt steg. Vi vill erbjuda våra kunder ett stort urval av tjänster till bra pris och kvalitet. Detta uppnår vi genom att fortsatt utveckla och tillhandahålla landets kanske bästa nät som tjänsteleverantörerna i sin tur kan nyttja för försäljning av alla sina tjänster, säger Kajsa Hedberg.

För mer information: Egil Lindström, Administrativ chef Skellefteå Kraft, 0910-77 25 22 Kajsa Hedberg, Affärsområdeschef Skellefteå Kraft Kommunikation, 070-275 27 05