Det blir en tredje säsong av realityserien Högspänning

Nu är det klart att det blir en tredje säsong av Högspänning. Realityserien där energihjältar från Skellefteå Kraft och Vattenfall under två säsonger visat upp sin vardag när de tillsammans med kollegor runt om i landet ser till att el produceras och distribueras. Varje dag. Dygnet runt. Året om.

– Det känns fantastiskt att även under våren få fortsätta visa upp det spännande och viktiga jobb som Skellefteå Krafts medarbetare varje dag utför. Energibranschen behöver fler medarbetare och vi kan redan nu se resultat i form av ökat antal ansökningar till energiutbildningar. Vi ser också ett ökat intresse för jobb inom Skellefteå Kraft, vilket ger oss ett kvitto på att serien får de effekter som vi hoppats på när vi gick in i detta, säger Mirjam Bellgran, personalchef, Skellefteå Kraft.

Vi kommer precis som i tidigare säsonger fortsätta följa Skellefteå Krafts medarbetare inom elnät, vatten- och vindkraft runtom i Västerbotten men i den tredje säsongen kommer tittarna få möta flera nya ansikten och följa med till nya arbetsplatser, som exempelvis kraftvärmeverket Hedensbyn i Skellefteå.

– Vi hoppas också på att kunna fortsätta bygga på allmänhetens kunskap om vår verksamhet, genom att visa vad som händer bakom kulisserna för att våra kunder ska kunna lita på att de får sin el och värme, fortsätter Mirjam Bellgran.

Under året har de första två säsongerna av Högspänning sänts på Viaplay och TV3. Och det blev en succé från start för serien, som också blev Kristallen-nominerad i kategorin Tittarnas favoritprogram.

– Vi är väldigt glada över att Högspänning får en ny säsong. Det är en serie som trollbinder tittarna och tar med dem bakom kulisserna på landets energiförsörjning. Att intresset för utbildningarna och yrket ökar bekräftar att Högspänning inte bara underhåller tittarna, utan även inspirerar människor till nya äventyr och utmaningar, säger Joakim Franke, innehållschef på Viaplay Group i Sverige.

Den Kristallen-nominerade tv-serien Högspänning är ett samarbete mellan Skellefteå Kraft och Vattenfall. Serien produceras av Delta Studios. Säsong tre drar igång vecka 11, 2024, på Viaplay och på TV3.

För mer information kontakta:
Nina Munter, ansvarig för arbetsgivarvarumärke, Skellefteå Kraft
nina.munter@skekraft.se

Skellefteå Kraft möjliggör samhällets elektrifiering och framtida infrastrukturlösningar genom innovation, forskning och investeringar i förnybar energi. Vi är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi.