Digitalisering och vattenkraft i fokus för Skellefteå Kraft under Almedalen

Under Almedalsveckan i Visby kommer Skellefteå Kraft att tala dels om vilken roll vattenkraften kommer att ha i framtidens samhälle och vilka krav det ställer på frivilliga åtgärder och samverkan, dels om den alltmer aktuella digitaliseringen av energimarknaden.

Skellefteå Kraft hoppas att veckan ska bjuda på många tillfällen till möten med människor och organisationer som bidrar till vår förståelse för omvärlden.

Välkommen att besöka något av våra seminarier

Affärsmodeller, kompetens, produkter – så förändrar digitaliseringen energibranschen

Tid: 2 juli 10:30-11:45
Plats: Donners plats 2

Med digitalisering följer nya sätta att mäta, värdera och förstå den värld vi lever i. Energibranschen står inför stora förändringar då framtidens smarta energisystem ska byggas upp. Vilka krav ställer detta på energibolag, elnätbolag, teknik- och it-bolag? Hur främjar utvecklingen konsumenterna?

Hans Kreisel kommer att presentera våra tankar kring den alltmer aktuella digitaliseringen. Medverkar gör även Maria Khorsand, vd, Sveriges tekniska forskningsinstitut, Erik Brandsma, generaldirektör Energimyndigheten samt Erik Herngren, senior partner Kairos future.

Vattenkraftens roll i framtidens samhälle

Tid: 30 juni 15:30-16:30
Plats: Släggan, Volters gränd 8

Regional energi, ett nätverk av 19 regionala energibolag i Sverige, arrangerar tisdag den 30 juni ett seminarium. Ett av passen har temat ”Vattenkraftens roll i framtidens samhälle”. Som regionala aktörer har vi ett särskilt ansvar för att säkerställa vattenkraftens framtid, eftersom den avkastning som det ger avkastning till våra kommuner, skapar arbeten och regional utveckling. Vilken roll vattenkraften har i framtidens samhälle beror på hur vi, som producenter, förhåller oss till de nya krav som kunder och andra intressenter ställer på oss. För att forma förutsättningarna för framtidens vattenkraft tror vi på frivilliga miljöåtgärder och på samverkan.

Under seminariet vill vi, utifrån var vattenkraftfrågan står i juli 2015, dels visa på ett exempel på hur vi arbetar med att utveckla vattenkraft via samverkan, dels skapa dialog mellan branschföreträdare, myndigheter, politiker och NGO:s via ”runda-bordsamtal”.

Pär Forsberg, enhetschef vattenkraft vid Skellefteå Kraft, kommer att berätta om vår syn på vattenkraften och vad som krävs för att lyckas samverka fram en lösning som är hållbar för alla intressenter.

Under Almedalsveckan representeras Skellefteå Kraft av
Hans Kreisel Koncernchef
Catarina Hägglund Kommunikationschef
Christoffer Svanberg Affärsområdeschef Marknad
Pär Forsberg Affärsenhetschef Vattenkraft
Ann-Christine Schmidt FUI-koordinator
Mimmi Jonsson Pressekreterare

twitter.com/Skellefteakraft kan du följa liverapportering från Almedalen.

Mimmi Jonsson, pressekreterare Skellefteå Kraft
Epost: mimmi.jonsson@skekraft.se