Energiminstern besöker Skellefteå Kraft

Energiminister Ibrahim Baylan besöker Skellefteå den 21 januari. På agendan för besöket finns möten och studiebesök hos flera viktiga energiaktörer i Skellefteå kommun, däribland Boliden Rönnskär och Kuusakoski. Dagen inleds hos Skellefteå Kraft, Sveriges största kommunala energiproducent, med ett besök vid Finnfors kraftstation.

I Finnfors kommer energiministern att få ta del av utvecklingen och framtiden för en av våra främsta naturtillgångar, vattenkraften, Skellefteå Krafts satsning på vindkraft i Blaiken och om den unika kunskap och erfarenhet av att bygga vindkraft i kallt klimat som Skellefteå Kraft har.

Vi hoppas att energiministers besök också ska ge en fördjupad förståelse för det viktiga arbete som landets kommunala energibolag står för. De kommunala energibolagen har ofta ett ambitiöst hållbarhetsarbete och är en avgörande del i landets energisystem. Regeringen har uttalat en ambition att ta ett samlat och långsiktigt grepp kring energifrågorna och vi tror att de kommunala energibolagen har en särskild plats i det arbetet.