Fortsatt bredbandsutbyggnad i glesbygd

– Skellefteå Kraft bakom ett av landets bästa bredbandsnät

Nu får ytterligare fyra byar i Skellefteå Kommun tillgång till ett av Sveriges allra modernaste fiberbaserade bredbandsnät. Skellefteå Kraft, som driver bredbandsnätet SkeKraft.net, bygger under året nya anslutningar till knappt 300 hushåll i Bjurvattnet, Gagsmark, Renfors och Åkulla. De nya anslutningarna gör att närmare 22 000 hushåll i Skellefteå kommun är anslutna till nätet.

– Intresset från byarna har varit väldigt stort, särskilt efter att vi öppnat vårt nät för flera tjänsteleverantörer. Hög tillgänglighet och möjlighet till bredbandsuppkopplingar av högsta kvalitet är något som blir allt viktigare. För de företag som ligger utanför tätorterna är det dessutom ett effektivt sätt att skapa nya affärsmöjligheter, säger Kajsa Hedberg, affärsområdeschef på Skellefteå Kraft Kommunikation.

De 300 hushåll som nu ansluts till bredbandsnätet får en del av kostnaden för anslutningen täckt av stödmedel från Skellefteå Kommun och EU. Detta är i linje med Skellefteå Krafts krav på täckning för de kostnader som uppstår i samband med att en fastighet ansluts till bredbandsnätet. För att underlätta för privatpersoner att investera i en anslutning erbjuder också företaget, i samverkan med Nordea, en möjlighet att dela upp betalningen över 60 månader med rörlig ränta.

– Vi erbjuder detta för att möjliggöra en anslutning trots den ökade kostnaden. Alla som får ett erbjudande om att ansluta sin fastighet har också möjligheten att ta del av vår nya finansieringslösning, säger Kajsa Hedberg.

Bredbandsnätet SkeKraft.net är ett av de största lokala fibernäten i Sverige och räknas även andra aktörer in så har 80 % av Skellefteå kommuns hushåll tillgång till uppkopplingar med hastigheten 100 Mbit/s.

Kajsa Hedberg, affärsområdeschef
Skellefteå Kraft