Fortsatt starkt resultat för Skellefteå Kraft

Idag presenterar Skellefteå Kraft sin bokslutskommuniké som visar på en fortsatt hög resultatnivå med ett resultat på 435 miljoner kronor.

Bokslutskommunikén visar på ett resultat på 435 miljoner kronor vilket är 187 miljoner mindre än rekordåret 2008. Minskningen beror på finanskris, lågkonjunktur, extra nedskrivning på 100 miljoner av bredbandsnätet och en negativ resultatandel från Norrlands Etanolkraft AB (ägarbolag till SEKAB) på 102 miljoner.

Omsättningen uppgick till i stort sett samma nivå som föregående år, 3 619 miljoner kronor 2009 mot 3 627 miljoner kronor året före.

– Trots att 2009 var ett turbulent år på flera sätt har Skellefteå Kraft, inte minst med sitt resultat, visat att koncernen har en mycket stabil ekonomisk grund att stå på. Vi ska vårda det goda förtroende kunderna visar oss genom att bidra till en god utveckling på de energimarknader vi verkar på. Under 2010 fokuserar vi därför på att investera i nya framtidssatsningar inom våra kärnområden, säger Gunnar Eikeland, vd Skellefteå Kraft.

Se bokslutskommunikén i sin helhet på www.skekraft.se

Gunnar Eikeland, vd Skellefteå Kraft
tel 0910-77 25 01