Glädjande att allt fler kunder väljer elavtal

Att se över sitt elavtal blir allt viktigare för svenskarna. Färska siffror från Statistiska Centralbyrån visar att 100 000 färre hushåll har anvisningsavtal i dag jämfört med februari förra året. Det uppger Svensk Energi. På Skellefteå Kraft tycker vi att fler borde göra samma sak. Redan idag.

Elvalet skall vara enkelt, roligt och betydelsefullt. Vi har arbetat hårt för att få bort de orättfärdiga anvisningsavtalen som berör flera hundra tusen elabonnenter i hela Sverige.

För oss som står på kundens sida är det här väldigt glädjande att fler gör aktiva val av elavtal och därmed slipper betala oskäligt mycket för elen. Jag ser också det här om ett kvitto på att vårt idoga arbete för kundens bästa nu börjar ge resultat. Fler borde göra det här - lyfta luren och göra ett aktivt val. Det är bra, både för miljön och för den egna plånboken.

Det var i februari 2014 som Svensk Energi gjorde en branschrekommendation som innebar en uppmaning till elhandelsföretagen att tydliggöra sina avtalsformer, bland annat genom att använda det gemensamma begreppet ”anvisat avtal” för den lagstadgade servicen som gör att det finns ström när man flyttar in i en ny bostad.

Det är naturligtvis bra att det finns el vid inflyttning. Men det är en dyr avtalsform som många elhandelsföretag tjänar mycket pengar på. Ansvaret vilar tungt på de bolag som fortfarande har kvar de dyra anvisningspriserna. Vi har tagit bort dessa dyra avtal och det finns alla möjligheter för andra att följa efter.

Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft