Kungälv Närenergi förlänger sitt samarbete med Skellefteå Kraft

Kungälv Energis dotterbolag Kungälv Närenergi förlänger sitt samarbete med Skellefteå Kraft.

Avtalet omfattar balansansvar för elleveranser, elproduktion samt all handel med elcertifikat. Handelsverktyget Skepool och rådgivning ingår också i avtalet.

– Vi är naturligvis mycket nöjda med att Kungälv Närenergi fortsätter hos oss. Detta bekräftar att vi levererar de tjänster och produkter som efterfrågas i en tuff marknad, säger Thorwald Renström, key account manager vid Krafthandel hos Skellefteå Kraft.

Kungälv Närenergi har varit kund hos Skellefteå Kraft de senaste tre åren. Samarbetet har innefattat samma produkter som i det nu förlängda avtalet.

– Skellefteå Kraft har varit vår samarbetspartner sedan starten av elhandelsverksamheten 2010. Vi är mycket nöjda med deras handelsplattform och rådgivning och ser fram emot fortsatt gott samarbete. Den smidiga hanteringen av krafthandeln har gjort att vi har kunnat fokusera på våra kunder lokalt i Kungälv, säger Lars Andersson, Marknadschef, Kungälv Närenergi AB.

Skellefteå Kraft har under många år byggt upp kunskap och system för att kunderna så enkelt som möjligt ska kunna göra alla elaffärer på ett ställe. Skepool är en handelsplattform där kunden själv kan plocka och administrera el och certifikat till mycket konkurrenskraftiga priser. Skepool erbjuder handel i små volymer och i alla svenska elområden och i svensk valuta.

Kungälv Energi är till 100 procent ägt av Kungälv kommun. All el som säljs är förnybar el, antingen från egen produktion i fjärrvärmeanläggning eller köpt från samarbetspartnern Skellefteå Kraft. På sikt planeras även för lokalproducerad sol- och vindkraft. Överskottet från elhandeln ska gå till att bygga ut egen elproduktion. Det betyder att kunderna är med och investerar i sig själva och sin egen bygd.

Christoffer Svanberg
affärsområdeschef Marknad Skellefteå Kraft