Ny laddstation för tung trafik invigd i Stockholm

Den 19 mars invigdes en ny laddstation för tung trafik i Sollentuna strax norr om Stockholm. Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari invigningstalade och klippte band tillsammans med representanter från Skellefteå Kraft, OKQ8 och Volvo Lastvagnar.

Den publika laddstationen med totalt två laddare vid Volvo Truck Center i Sollentuna är en viktig del i det som ska bli ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer med förnybar kraft för tung trafik.

- Genom våra strategiska partnerskap strävar vi inte bara efter att vara en ledande kraft inom branschen utan också att vara en drivkraft för hållbara förändringar. I och med invigningen av laddstationen i Sollentuna har vi kommit ytterligare ett steg på vägen, men vi är långt ifrån färdiga. Vi har en väldigt spännande framtid att se fram emot och vi övertygade om att ökade möjligheter till laddning av tunga transporter är en viktig nyckel för att kunna påskynda omställningen, säger Karin Eriksson, vd på OKQ8.

Laddstationen ligger på Knistavägen, ett stenkast från E4:an. Under invigningen samlades såväl befintliga som nya kunder, lokalpolitiker mfl. och dessa fick ta del av både inspirerande tal, inte minst från Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

- Jag är så glad över att ha fått vara med och fått delta vid denna ”milstolpe”. Jag ser varje laddstation och varje laddstolpe som ett viktigt steg mot att elektrifiera transportsektorn. Ert initiativ har lett till att vi inviger något konkret och handfast som kommer att främja den utvecklingen. Jag vill tacka Volvo Lastvagnar, Skellefteå Kraft och OKQ8 för ert viktiga arbete med att bygga ut fler publika laddstationer - och för att ni ser till att de tunga transporterna för varje år blir mindre betungande för vårt klimat, säger Romina Pourmokhtari.

Även företagens egna representanter; Stefan Strand vd, Volvo Lastvagnar Sverige, Karin Eriksson vd, OKQ8 och Joachim Nordin vd och koncernchef, Skellefteå Kraft höll tal och utöver det så demonstrerades själva laddstationen och hur det rent praktiskt går till att ladda en ellastbil.

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige har gemensamt sökt och fått medel från Energimyndigheten för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik och underlätta transporter inom och mellan regioner. Stödet omfattar totalt 41 platser, uppdelat mellan Volvo Lastvagnars återförsäljare och OKQ8:s anläggningar.

- Vi är stolta över den här gemensamma satsningen som ökar möjligheterna för tunga transporter att snabbare gå över till elektrifierade fordon och minskade utsläpp. Det är ett strategiskt viktigt val för hela omställningen till ett hållbart samhälle där Skellefteå Kraft har en viktig roll som möjliggörare, säger Joachim Nordin, vd och koncernchef på Skellefteå Kraft.

Publika laddstationer för alla

Laddstationen hos Volvo Truck Center i Sollentuna är tillgänglig för alla tunga fordon oavsett tillverkare, men även för personbilar. På plats finns två laddare med en kontinuerlig effekt på 350kW och en ny sorts betalningsterminal som möjliggör att fler lastbilar kan ladda samtidigt. Volvo Lastvagnar erbjuder en tjänst – en app som är öppen för alla lastbilsmärken – som visar alla tillgängliga laddstationer i Sverige för tunga fordon. Användaren kan även betala för laddningen i appen.

- Vi är mycket glada över att kunna inviga vår gemensamma satsning på ett stort laddnätverk i Sverige tillsammans med OKQ8 och Skellefteå Kraft. Vi märker ett stort intresse från våra kunder, såväl som transportköpare, att elektrifiera godsflöden. Vi ser att för att kunna lyckas med omställningen till hållbara elektrifierade transporter i samhället måste vi vara flera som samarbetar. Det är tillsammans det händer, säger Stefan Strand, vd Volvo Lastvagnar Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft
Tel: 070-772 88 20, e-post: sanna.lundstrom@skekraft.se

Agnes Palinski, kommunikationschef, OKQ8 Scandinavia
Tel: 070 014 14 9, e-post: agnes.palinski@okq8.se

Skellefteå Kraft driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. Vi är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att vår egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.