Nytt elnät i Lycksele försenas

Lyckseleborna kommer att få vänta ännu en tid på ett bättre elnät.
Orsaken är att ett fel upptäckts i den kabel som grävts ned i samhället.

För att säkerställa en långsiktigt stabil lösning på elleveranserna i Lycksele tätort och omkringliggande landsbygd har Skellefteå Kraft Elnät under 2014 och 2015 investerat cirka 100 miljoner kronor i ett nytt elnät.
Planen var att driftsätta det nya elnätet under vårvintern 2015. Nu har ett tillverkningsfel på levererade starkströmskabeln uppdagats, vilket förhindrar driftssättningen.
- Som ansvarig för elnätet vågar jag inte driftsätta i det här läget eftersom vi ännu inte vet vilka konsekvenser som kabelfelen kan ge. När vi väl driftsätter är det oåterkalleligt beslut eftersom vi då ersätter det gamla nätet med det nya, säger Eva Axelsson.

Uppfyller inte kvalitetskraven
Under sommaren och hösten genomförde Skellefteå Kraft Elnät omfattande markarbeten i Lycksele för att gräva ned kabeln till det nya elnät som skulle minska strömavbrotten störningarna i elnätet i området. När kablarna skulle kopplas ihop skalades kabelns ändar av, vilket synliggjorde ett kabelfel som gör att Skellefteå Kraft Elnät beslutat att inte driftsätta elnätet som planerat.
- Kabeltillverkaren har levererat en kabel som inte uppfyller de kvalitetskrav som ställts i köpeavtalet. Vår uppfattning är att tillverkningsfel som detta ska upptäckas innan den lämnar fabriken, säger Eva Axelsson, vd Skellefteå Kraft Elnät.

Hoppas på tålamod och ansvar
En utredning av det inträffade pågår nu mellan Skellefteå Kraft och kabelleverantören. Kabeln är reklamerad och ersättningsanspråk är förmedlat till kabelleverantören.
- Tyvärr innebär det att vi inte kan driftsätta det nya nätet förrän saken är utredd, säger Eva Axelsson. Det är beklagligt, vi hade hoppats att ombyggnationen skulle vara klar i vår och att strömavbrotten skulle minska.
Det är oklart hur mycket kabelfelet försenar driftsättningen av elnätet.
- Vi hoppas på tålamod hos våra kunder och hoppas att kabelleverantören tar sitt ansvar för den felaktigt levererade varan, säger Eva Axelsson.

Eva Axelsson, vd Skellefteå Kraft Elnät
mobil: 070-234 36 45