Optimism präglade ministerbesök hos Skellefteå Kraft

Energiminister Ibrahim Baylan besökte den 21 januari Skellefteå Kraft och Finnfors kraftstation. På agendan stod utvecklingen och framtiden för vattenkraften, Skellefteå Krafts satsning på vindkraft i Blaiken och om den unika kunskap och erfarenhet av att bygga vindkraft i kallt klimat som Skellefteå Kraft har. Koncernchef Hans Kreisel gav även sin syn på behovet av ett flexibelt energisystem och hur nya affärsmodeller kan utvecklas genom samarbete.

-  Det har varit en väldigt bra dag och jag är mycket glad för att ha fått träffa Skellefteå Krafts ledning. Det jag tar med mig är den optimism som företaget har kring framtida lösningar, säger Ibrahim Baylan, energiminister.

Skellefteå kommun stod värd för besöket, där även Boliden Rönnskär och Kuusakoski gästades.

-  Det är viktigt för Skellefteå Kraft som den största producenten bland de kommunägda energibolagen att få träffa ministern. Vid mötet var vi överens om att stämnätets kapacitetsbegränsning är ett problem som behöver lösas för att säkerställa möjligheterna förnybar energiproduktion i Norrland, säger Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå.

Skellefteå Krafts koncernchef Hans Kreisel hoppas att besöket har gett en fördjupad förståelse för det viktiga arbete som landets kommunala energibolag står för. De kommunägda energibolagen har en avgörande del i landets energisystem. Regeringen har uttalat en ambition att ta ett samlat och långsiktigit grepp kring energifrågorna och vi tror att de kommunala energibolagen har en särskild plats i det arbete.

-  Ministern betraktar framtiden på samma sätt som vi. Det gör att vi vågar tro på att vi är på rätt väg och fortsätta satsa på förnybart, en kundnära modeller och nya marknadsbaserade lösningar för landets energiförsörjning, säger Hans Kreisel, koncernchef, Skellefteå Kraft.