Skellefteå Kraft avtäcker konstverk på öppet hus

p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }a:link, span.MsoHyperlink { color: blue; text-decoration: underline; }a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed { color: purple; text-decoration: underline; }div.Section1 { page: Section1; }

Då Skellefteå Kraft bjuder in allmänheten och håller Öppet Hus under lördagen den 2 oktober kommer också det nya konstverket ”Zenit” att avtäckas. Konstverket har placerats precis utanför Skellefteå Krafts huvudentré och konstnärinna är Linnéa Jörpeland. Avtäckningen kommer att ske klockan 11.00.

– Konstverket har fått en central plats i Skellefteå, väl synligt från E4. Det kommer att bli något som både ortsbor och passerande tar del av, så visst är vi väldigt nyfikna på att få se slutresultatet, säger Catarina Hägglund, informationschef på Skellefteå Kraft.

Linnéa Jörpeland blev inbjuden till en tävling för cirka 1,5 år sedan och presenterade en skiss för Skellefteå Kraft i oktober ifjol. I januari fick hon veta att hon vunnit i hård konkurrens och har därefter arbetat målmedvetet med konstverket. Linnea berättar att hon hade helt fria händer, utom vad gällde en önskan från Skellefteå Kraft; nämligen att temat i konstverket skulle vara just ”kraft”:

– Jag började fundera på olika sorters kraft, som vindkraft, växtkraft, den kraft som finns i hemmet. Det har varit utmanande på flera sätt, faktiskt är det här första gången som jag arbetat med ett företag av Skellefteå Krafts storlek, även om jag tidigare arbetat en del med kommuner och landsting.

Linnéa Jörpeland är en erfaren konstnär med rötterna i Stockholm och Alvesta. Hon har varit verksam som konstnär i 11 år och bland annat ställt ut på gallerierna Mejan på Skeppsholmen och Agnelika Knäpper. Hon arbetar också på skisser för konstverk till stortorget i Örebro.

Catarina Hägglund, informationschef                                    Linnéa Jörpeland

Skellefteå Kraft                                                                  Konstnär

mobil 070-511 11 55                                                          mobil 073-640 28 34

e-post: catarina.hagglund@skekraft.se