Skellefteå Kraft betalar mer vid köp av bränsle

Skellefteå Kraft var under 2009 först ut att på försök införa en enkel leveransprislista förbränslesortiment vid köp från privata skogsägare. Nu gör man ytterligare förenklingar för att underlätta för skogsägarna.

Skellefteå Kraft väljer nu att höja priserna för alla skogsbränslesortiment, samtidigt som man accepterar större toppdimensioner på energiveden. En annan förändring är att företaget väljer att ta bort lastviktsavdraget.

– Lastviktsavdraget var svårhanterat och svårt att förstå för våra leverantörer. Vi väljer därför att ta bort lastviktsavdraget. Laster som väger mindre än 15 ton kommer istället att betalas med samma pris som sortimentet GROT (Grenar och toppar), säger Tomas Ladås, skogsförvaltare Skellefteå Kraft.

Som ett försök började Skellefteå Kraft under 2009 att köpa bränsle från enskilda skogsägare inom fyra mils radie från bioenergikombinatet i Hedensbyn. För att göra det enkelt och tydligt valde företaget att införa en leveransprislista för bränslesortimenten.

– Försöket har gått mycket bra och vi har fått positiv respons från skogsägarna. Extra roligt är det förstås att ett antal aktörer kontaktat oss och verkar fundera på på att kopiera modellen. Vi har lärt oss mycket under det första året och utifrån de erfarenheterna har vi gjort förbättringar i prislistan som vi tror kommer att förbättra modellen ytterligare samt ge skogsägaren mer pengar i plånboken, avslutar Tomas Ladås.

Mer information samt den fullständiga prislistan finns på www.skekraft.se/skog

Tomas Ladås, skogsförvaltare Skellefteå Kraft
mobil 070-513 51 08