Skellefteå Kraft bygger ny vindkraft

Skellefteå Kraft och Fortum kommer att bygga en fjärde etapp av Blaiken vindkraftpark. Skellefteå Kraft och Fortum har i det samägda bolaget Blaikenvind AB sedan 2011 byggt en av Europas största landbaserade vindkraftparker på Blaikenfjället i Storumans kommun. Nu har ägarna beslutat att bygga 9 nya vindkraftverk i anslutning till de redan befintliga 90 kraftverken.

- Vi tror på storskalig landbaserad vindkraft som har den lägsta produktionskostnaden i Sverige. Vi vill även öka andelen vindkraftproduktion i vår portfölj. Därmed bidrar vi till energiomställningen i samhället med mer förnybar energi, säger Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft.

Goda förutsättningar
En fjärde etapp var inte med i de ursprungliga etableringsplanerna, men tack vare att Blaikenfjället erbjuder goda vindresurser, närhet till infrastruktur samt få konflikter med andra intressenter finns mycket goda förutsättningar för att bygga ut parken ytterligare. Skellefteå Kraft investerar 179 mkr i sex nya vindturbiner och Fortum investerar i tre nya turbiner.

- Vår vindkraft är lönsam då vi har en stor erfarenhet av, och är duktiga på, att bygga storskalig landbaserad vindkraft och väljer lägen med goda förutsättningar. I en fjärde etapp av Blaiken vindkraftpark kan vi dessutom dra nytta av en redan etablerad projekt- och förvaltningsorganisation, säger Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft

Dongfang levererar
Projektet ska genomföras i Blaikenvinds regi under 2016 med produktionsstart 2017. Kinesiska Dongfang Electric kommer att leverera turbinerna som bygger på växellådelös teknik med direktdriven magnetisk generator, en mer robust och tekniskt enklare lösning, vilket har stor betydelse i det arktiska klimat som råder på Blaikenfjället.

- Vårt samarbete med Dongfang har hittills varit framgångsrikt. Att vända sig direkt till Kina skapar bättre priser även om det ställer högre krav på oss som beställare, säger Hans Kreisel.

För mer information kontakta:
Hans Kreisel, koncernchef
Mejl: hans.kreisel@skekraft.se