Skellefteå Kraft förnyar underhållsverksamhet

Skellefteå Kraft ska starta ett nytt underhållsbolag för att optimera anläggningsunderhållet. Åtgärden är en del av processen att effektivisera hela Skellefteå Kraft.

Inom koncernen Skellefteå Kraft bedrivs idag ett omfattande underhållsarbete för att säkra driften av företagets anläggningar. Underhållsinsatser, tillsyn, besiktning, och investeringsarbeten är viktiga både för driftsäkerheten och för att anläggningarna ska behålla sitt värde under hela dess tekniska livslängd.

Idag utförs underhåll inom flera affärsområden inom koncernen Skellefteå Kraft. En stor del av arbetet dimensioneras efter vilken personal som finns tillgänglig. Nu påbörjas arbetet med att samla den mera avancerade underhållsverksamheten i ett nytt underhållsbolag där fokus kommer att ligga på att dimensionera insatserna efter anläggningarnas behov. Ambitionen är att arbetet med det nya underhållsbolaget ska vara klart den 1 januari 2016.

- Rollen som beställare av underhållstjänster kommer att utvecklas, liksom underhållsbolagets roll som utförare. Genom att tydliggöra gränssnittet mellan de olika rollerna kan båda parter koncentrera sig på sina respektive uppdrag, säger Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft.

- Ett fristående, konkurrenskraftigt underhållsbolag ger även bättre förutsättningar för att söka externa partnerskap och att fortsätta växa på en extern marknad, fortsätter Hans Kreisel.

Att starta ett nytt underhållsbolag är en del av en större organisationsöversyn. Svag efterfrågan på el och låga elpriser har ökat Skellefteå Krafts behov av lönsamhetsförbättrande åtgärder och effektiviseringar. Fram till 2016 ska resultatförbättrande åtgärder motsvarande 100 miljoner kronor genomföras.

- Genom att lyfta underhållsverksamheten i ett externt bolag skapar vi förutsättningar för att ta till vara effektiviseringspotential, säkerställa arbetstillfällen på sikt och nå våra lönsamhetsmål. I processen ska vi värna om våra mål att vara branschens bästa arbetsgivare, ha de nöjdaste kunderna och den mest hållbara produktionsportföljen, säger Hans Kreisel.

Hans Kreisel, koncernchef Skellefteå Kraft
Epost: hans.kreisel@skekraft.se