Skellefteå Kraft fortsätter att investera

Elförsäljningen har totalt sett minskat något jämfört med samma period föregående år, framför allt på grund av lägre egen produktion.

• Omsättningen minskade med fyra procent och uppgick till 2 789 miljoner kronor
  • Rörelseresultatet blev 403 miljoner kronor mot 412 miljoner kronor för samma period 2012
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till 347 miljoner kronor, en minskning med fem procent
  • Investeringar i anläggningar under rapportperioden uppgick till 599 miljoner kronor mot 371 miljoner kronor för samma period 2012

Kommentar från koncernchefen Hans Kreisel:
Expansionsinvesteringar förekommer främst inom affärsområde Produktion och Elnät. I augusti startade arbetet med att anlägga den nya stamnätsstationen i Högnäs. I övrigt rör det sig i huvudsak om reinvesteringar i befintliga anläggningar.

Genom fortsatt tillväxt har Skellefteå Kraft ambitionen att bli det bästa energibolaget i Sverige. Som bas finns mycket nöjda kunder och genom att vara enkla, tydliga, tillgängliga och sätta våra kunder i fokus ska vi fortsätta få ökat kundförtroende. Vi ska också erbjuda trygga och säkra energileveranser.

Blaiken vindkraftpark etapp 1 med 30 vindkraftverk invigdes i juni, som en del av de framåtsyftande satsningar som Skellefteå Kraft gör inom förnybar energi. Vi tror på vindkraften som ett långsiktigt konkurrenskraftigt energislag.

Hans Kreisel, Koncernchef Skellefteå Kraft
hans.kreisel@skekraft.se

Bildtext: Under året har det skett en omfattande renovering av vattenkraftstationen i Grytfors. Renoveringen av bland annat maskineri och byggnad i Grytfors närmar sig nu slutförande.
Foto: Seved Lycksell