Skellefteå Kraft har nöjdast elnätskunder

Skellefteå Krafts elnätskunder är nöjdast i landet på företagssidan och näst nöjdast på privatsidan. Det visar den årliga kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
– Vi behåller positionerna från i fjol, vilket är starkt. Men nu blickar vi framåt, vi ska bli ännu bättre, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef Marknad.

Undersökningen visar att Skellefteå Kraft håller sig långt framme i många kategorier.
Indexvärdet för fjärrvärme visar till exempel att Skellefteå Kraft har energibranschens näst nöjdaste privatkunder och att bolaget ligger på andra (företag) respektive tionde plats (privat) när det gäller kundnöjdhet för elhandel.

– Generellt märks det att allt fler upplever Skellefteå Kraft som prisvärt, konstaterar Christoffer Svanberg.

Men det är på elnätssidan som Skellefteå Kraft verkligen har en topposition i branschen. Indexvärdet för företagskunderna landar på 69 (branschsnitt 61,9), vilket är högst i landet. Även privatkunderna uppskattar elnätsarbetet och där lägger sig Skellefteå Kraft på en andra plats, med ett indexvärde på 71,9 (branschsnitt: 63,3).

– Vi ställer höga krav på oss själva i fråga om hög tillgänglighet och få avbrott.
Vår satsning på att fortlöpande vädersäkra elnätet ger resultat, förklarar Christoffer Svanberg, som trots framgången inte nöjer sig.

– Vi har till exempel en bra kundservice, enligt Service Scores undersökning till och med branschens bästa. Men vi kan bli ännu bättre: snabbare, tydligare och mer tillgängliga. Vi ska utveckla vår kundservice och förtjäna ännu bättre värden i nästa års kundnöjdhetsundersökning.

För mer information om SKI:

Mer om Service Scores undersökning från januari 2012:

Mer information:

Christoffer Svanberg