Skellefteå Kraft investerar i bredbandsnätet

Skellefteå Krafts styrelse har fattat beslut om att genomföra en reinvestering i bredbandsnätet, uppgående till närmare 25 miljoner kronor.

– Vi ser ett klart ökande behov av bandbredd och i och med denna investering kommer hushåll och företagare i Skellefteå erbjudas möjligheten att uppgradera sin anslutning inom en tvåårsperiod, säger Anders Pettersson, affärsenhetschef Bredband vid Skellefteå Kraft.

Investeringen gör det möjligt för kunder anslutna till Skellefteå Krafts fibernät att uppgradera sin anläggning till 1 gigabit per sekund. Därmed kan de köpa tjänster med en bandbredd överstigande 100 megabit per sekund. Investeringen gör också att man kan garantera en fortsatt hög driftsäkerhet i nätet.

– Driftsäkerhet har blivit en allt viktigare fråga. Företag är idag mycket beroende av väl fungerande tele- och datakommunikation, inte minst företagen i glesbygd, och vi vill garantera en fortsatt hög driftsäkerhet för kunderna i nätet, säger Anders Pettersson.

Anders Pettersson, Affärsenhetschef Bredband Skellefteå Kraft
Mobil 070‐326 98 78