Skellefteå Kraft jagar världens främsta energi-startups

Genom innovationsprogrammet Watt an Idea får nystartade företag stöd från Skellefteå Kraft för att utveckla idéer och innovationer för framtidens energisystem. Den 3 oktober öppnar ansökningarna till programmet. Målet är att hitta och utveckla banbrytande lösningar för en global marknad.

Frr kanske innovationer handlade om att bygga en hngbro i Menstrsk med hjlp av en traktor Nu letar Skellefte Kraft efter framtidens innovationer

Förr kanske innovationer handlade om att bygga en hängbro i Mensträsk med hjälp av en traktor. Nu letar Skellefteå Kraft efter framtidens innovationer. Foto: Skellefteå Kraft

Programmet Watt an Idea är öppet för ansökningar från entreprenörer och innovatörer från hela världen. Bland de sökande väljs ett antal företag ut till ett skräddarsytt innovationsprogram där de får utveckla sina affärsidéer med coacher från Skellefteå Kraft.

- Skellefteå etablerar sig nu som ett centrum för Europas gröna omställning och Skellefteå Kraft har erfarenheter, kompetens och nätverk som startups saknar. Genom Watt an Idea ger vi nystartade företag inom elektrifiering, energilagring och e-mobilitet en möjlighet att utveckla sina affärsidéer, säger Ann-Christine Schmidt, ansvarig för forskning, utveckling och innovation på Skellefteå Kraft.

Bakom initiativet Watt an Idea står Skellefteå Kraft, Skellefteå Science City och EIT InnoEnergy. Förra gången ett liknande program genomfördes kom det in 42 ansökningar från 20 olika länder.

- Vi gör det här eftersom vi vet att det krävs nya, kreativa lösningar om vi ska klara klimatomställningen och nå de globala målen. Det finns definitivt också ett behov av att öka innovationstakten i vår egen bransch. Sedan vill vi självklart befästa Skellefteå som den bästa platsen för att utveckla nya idéer för framtidens energisystem, säger Ann-Christine Schmidt.

Fakta om Watt an Idea:

Watt an Idea är ett innovationsprogram dit entreprenörer och innovatörer från hela världen kan ansöka om att delta. Bland de sökande väljs ett antal företag ut som bjuds in till ett skräddarsytt program där de får utveckla sina affärsidéer med coacher från Skellefteå Kraft.

Sökande antas löpande under perioden 2 oktober 2023 till 30 juni 2024. Skellefteå Kraft uppmanar därför alla intresserade att skicka sin ansökan så snart det är möjligt.

Klicka här för att komma till ansökningen.

Om Skellefteå Kraft:

Skellefteå Kraft möjliggör samhällets elektrifiering och framtida infrastrukturlösningar genom innovation, forskning och investeringar i förnybar energi. Vi är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. https://www.skekraft.se/

Om Skellefteå Science City:

Skellefteå Science City är Skellefteå kommuns utvecklings- och innovationsföretag. Sedan 2015 har vårt primära mål varit att omvandla Skellefteå till en mer innovativ, hållbar och attraktiv stad. https://skellefteasciencecity.se/

Om EIT InnoEnergy:

EIT InnoEnergy för samman människor och resurser, katalyserar och påskyndar energiomställningen. Verksamma i centrum för energiomställningen, bygger vi kontakter över hela världen, och sammanför innovatörer och industri, entreprenörer och investerare, akademiker och arbetsgivare. https://www.innoenergy.com/

Ann-Christine Schmidt, ansvarig forskning, utveckling, innovation, Skellefteå Kraft
Mobil: 070 - 6515933
E-post: ann-christine.schmidt@skekraft.se