Skellefteå Kraft köper värmerörelse i Robertsfors

Värmerörelsen i Robertfors med omnejd består av sex mindre anläggningar. De förser ett antal industrier med värme och levererar fjärrvärme till kommunen. I samband med försäljningen blir en person erbjuden anställning hos Skellefteå Kraft.

- Den här verksamheten ligger rätt till för oss geografiskt. Vårt mål är att många fler ska kunna värma sina fastigheter med fjärrvärme baserad på biobränsle, säger Lars Atterhem, affärsområdeschef Värme hos Skellefteå Kraft.

- Försäljningen följer Vattenfall Värme Nordens strategiska inriktning där vi ser över verksamhet som inte tillhör kärnaffären. Skellefteå Kraft uppfyller våra kriterier som en långsiktig ägare och kan fortsätta att utveckla verksamheten till gagn för såväl kunder, personal, samhälle och miljö, säger Jan Ridfeldt chef för Affärsutveckling hos Vattenfall Värme Norden.

- Vi är väldigt positiva till Skellefteå Krafts köp och ser fram emot de investeringar som de kommer att göra i pannanläggningar och distributionsnät. Fler kommer att kunna ansluta fastigheten till fjärrvärme från förnyelsebar energi. Kommunens långsiktiga strategi är att bli en ekologiskt hållbar kommun, säger Lars Bäckström, kommunstyrelsens ordförande i Robertsfors kommun.
Mer information: Elisabeth Bjuhr, Skellefteå Kraft AB avdelningschef telefon 070-652 85 01 Stig Lindkvist, Skellefteå Kraft AB avdelningschef telefon 070-674 84 71 Jan Ridfeldt, chef Affärsutveckling, Vattenfall Värme Norden, telefon 070-520 69 26