Skellefteå Kraft satsar på effektivare energikonsumtion

Forskningsprogrammet ELAN (Elanvändning i vardagen) ska undersöka hur människans beteende och värderingar påverkar elanvändningen. Totalt 18 miljoner kronor satsas på att hitta vägar mot en effektivare energikonsumtion.

– Det är viktigt att studera både beteendefrågor och tekniska aspekter kring energianvändning. Inte minst med tanke på de politiska beslut som syftar till att effektivisera vår energikonsumtion. Tidigare forskning visar att det finns en stor effektiviseringspotential i beteendeförändringar. Nu behöver vi veta mer om hur man skapar dem, hur länge de håller i sig, och hur man får dem att bli bestående, säger programansvariga Monika Adsten på Elforsk.

ELAN-programmet pågår fram till 2009. Aktuella frågor rör t ex obligatorisk månadsvis avläsning av elkundernas elmätare som införs den 1 juli år 2009, hur hushållen använder sin el och hur information till elkunderna bör utformas.

Programmet finansieras av Energimyndigheten, E.ON, Vattenfall, Fortum, Göteborg Energi, Skellefteå Kraft, Öresundskraft, Jämtkraft, Umeå Energi, Borlänge Energi, Varberg Energi och Alvesta Energi. Det kan delas in i fyra områden:

• AMR – Fjärravlästa elmätare och Visualisering av elanvändningen

Värdet av timmätning undersöks och hur elförbrukningen och elkostnaden på bästa sätt kan visas för kunderna via t ex web och mobiltelefon. Genom att visa apparater som drar mycket el får kunderna veta hur hushållet kan spara energi.

• Kommunikation kring energi och vardagsfrågor Här undersöks i huvudsak hur elnätsföretag kommunicerar med kunderna när nya fjärravlästa elmätare ska införas. Här söks också svar på hur kunderna tar till sig den information vid teknikskiften.

• Energirelaterade investeringsbeslut och styrande faktorer Vilka faktorer styr hushållens köp av ny eldriven teknik, t ex ett nytt uppvärmningssystem eller nya vitvaror?

• Energianvändning i vardagen Mobiltelefoner, datorer, plasmaskärmar, mp3-spelare m m trängs i våra hem. Det kommer ständigt ny kommunikationsutrustning. Hur används prylarna och hur förändras användningen över tid? Här studeras även hur det är att bo i så kallade passivhus.

Läs mer på www.elanprogram.nu eller kontakta Monika Adsten, Elforsk, tel 08-677 27 35.