Skellefteå Kraft välkomnar ny upplysningstjänst för avtalslösa

Skellefteå Kraft välkomnar den lista som Elskling tagit fram med Sveriges dyraste elpriser.

- Vi har länge varit drivande i frågan om att göra aktivt val när det gäller elavtal. Således är det ett initiativ som vi välkomnar, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft.

Förutom att göra elvalet enkelt, roligt och betydelsefullt så har Skellefteå Kraft arbetat för att få bort anvisningsavtal med höga tillsvidarepriser (tidigare kallat tillsvidarepris). Skellefteå Kraft tog bort sitt höga anvisningspris 1 januari 2014, och var då bland de första energibolagen att göra så. Att Elskling nu listar de dyraste elpriserna ser Christoffer Svanberg som något väldigt positivt.

– Idag finns det drygt 700 000 svenska hushåll som inte har något elavtal och därför är hänvisade till det dyra anvisningsavtal. Det är en dålig affär för dessa hushåll och en bra affär för deras leverantörer av el. Att det nu uppmärksammas tycker vi på Skellefteå Kraft är bra, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft.

I slutet av mars presenterade Energimarknadsinspektionen (Ei) sitt svar på det uppdrag som myndigheten fått från regeringen, att undersöka nyttan och kostnaden för att införa en elhandlarcentrisk flyttprocess, något som innebär att elhandlaren är kundens huvudsakliga kontakt vid flytt och upplysning om vilka elavtal som finns. Målet är att minska antalet kunder med anvisningsavtal. Ei:s utredning visar att det inte är att rekommendera så länge en central informationshanteringsmodell inte är på plats.

– Utvecklingen går alldeles för långsamt. Skellefteå Kraft stödjer Ei:s ambition att få ett tydligt mandat för att utveckla en tjänstehubb så fort som möjligt och hoppas att de ansvariga politikerna tar frågan på lika stort ansvar som Ei. Vi ser Elsklings initiativ som ytterligare ett steg på vägen mot en rimlig prissättning för nästan en miljon svenska elkunder, säger Christoffer Svanberg.

Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft
mobil: 070-620 88 70