Skellefteå Kraft visade upp bredband i världsklass

Under fredagen besökte representanter från Post- och Telestyrelsen Skellefteå Kraft. Generaldirektör Göran Marby imponerades av den höga tillgången på höghastighetsbredband i Skellefteå kommun.

Skellefteå har ett av Sveriges mest utbyggda fiberbaserade bredbandsnät. I Skellefteå har 76 procent av invånarna tillgång till höghastighetsbredband vilket ska jämföras med 53 procent i resten av landet.

Under dagen besökte representanter från Post- och Telestyrelsen samt Bredbandsforum Renbergsvattnet där man belyste den glesbygdsproblematik som finns i de byar som ännu inte har bredband via fiber.

– Jag brukar kalla de elektroniska kommunikationsnäten för samhällets blodomlopp - bra telefoni och bredband är i dag nödvändigt för hushåll och företag i hela landet. Besöket i Skellefteå visar hur långt man kan komma genom regionalt och lokalt engagemang, och vilka utmaningar som återstår, säger Göran Marby, Generaldirektör på Post- och Telestyrelsen.

Bredband räknas allt oftare som en viktig del av en regions infrastruktur och konkurrensmedel. I Bygdsiljum fick besökarna exempel på vad ett fullt utbyggt bredbandsnät kan möjliggöra och vilken samhällsnytta bredbandet har.

– Det är självklart positivt att representanter från myndigheter kommer och besöker oss och företagarna som finns i glesbygden. Jag hoppas att besökarna har fått en djupare insikt om hur utbyggt vårt bredbandsnät är men samtidigt fått exempel på den problematik som finns i de byar där bredbandet ännu inte finns, säger Anders Pettersson, affärsenhetschef bredband på Skellefteå Kraft.

Anders Pettersson, affärsenhetschef Bredband Skellefteå Kraft
Mobil 070‐326 98 78