Skellefteå Krafts batterier ger förnybar kraft till Summertime Music & Life Festival

I sommar är det återigen festival i Skellefteå - och bakom stora scenen finns det i år en innovativ energilösning från Skellefteå Kraft. Ett batteri som ger artisterna möjlighet att leverera en storslagen show - på ett sätt som minskar de fossila utsläppen.

Ett batteri laddat med 100 procent frnybar kraft anvnds under helgens Summertime Music  Life Festival Just denna bild r tagen under Lalehs sommarturn och visar hur batterierna sg ut p sin trailer

Ett batteri, laddat med 100 procent förnybar kraft, används under helgens Summertime Music & Life Festival. Just denna bild är tagen under Lalehs sommarturné och visar hur batterierna såg ut på sin trailer. Foto: Henrik Rydell

När artister som Jessie J, Molly Sandén och Hooja i veckan kliver upp på scenen på Summertime Music & Life Festival i Skellefteå så gör de detta uppbackade av en innovativ energilösning från Skellefteå Kraft.

Innovationen handlar om mobil kraft som består av ett batteri laddat med 100 procent förnybar kraft. Batteriet, som är uppkopplat till elnätet, hjälper till med att kapa effekttopparna som sker när artisterna är på scenen och allt ljud och belysning drar igång. När spelningarna når sina högsta höjder, då kliver batterierna in – något som vi kallar Gig-med-watt.

Batteriet ersätter de dieselgeneratorer som annars är vanliga på festivaler och ser därmed till att minska de fossila utsläppen från festivalerna.

- Det känns väldigt spännande att få använda modern batteriteknik till årets festival. I vår strävan att vara så hållbara som möjligt tar vi nu ytterligare ett steg mot att sänka vårt klimatavtryck då vi nu använder förnybar el genom batteridrift av Home-scenen, säger Gunnar Karlsson och Thomas Lindgren, Summertime Music & Life Festival.

Skellefteå Kraft har sedan 2023 testat de förnybart laddade batterierna i olika sammanhang. Bland annat tillsammans med Lalehs turnéproduktion på Lalehs sommarturné under 2023 i syfte att visa att konserter och andra stora evenemang kan drivas hållbart – med stöd av lagrad mobil effekt – med kraft från förnybara källor så som sol, vind och vatten.

Dessutom har Skellefteå Krafts mobila kraft Gig-med-watt använts på bland annat Way Out West i Göteborg, Lollapaloza i Stockholm, Woodland i Järvsö och nu senast på Sweden Rock i Sölvesborg.

- Med dessa arrangemang har vi lärt oss otroligt mycket om hur tekniken fungerar för att täcka flera konserter och festivalers energibehov med mobil effekt laddad med 100 procent förnybar kraft, säger Magnus Brodin, affärsutvecklare vid affärsenheten Innovation på Skellefteå Kraft.

Skellefteå Kraft märker redan idag en ökad efterfrågan från produktionsbolag bakom konserter och festivaler som vill minska sina fossila utsläpp. Och senast att ansluta är alltså Summertime Music & Life festival i Skellefteå.

- Det häftiga med batterilösningen är att den också är skalbar utifrån behov – vilket gör det möjligt att arrangera konserter på unika platser långt från det fasta elnätet, utan att behöva använda några dieselgeneratorer som medför fossila utsläpp, säger Magnus.

Fakta

• Energilagret består av en elnätsmodul och en batterimodul. Tillsammans väger de cirka 6 000 kg. Varje modul är cirka 2x1x1,6 meter.
  • Batteriet har en kapacitet på 281 kwh och nätmodulen kan leverera 225 kW. Det räcker till att snabbladda cirka fem elbilar, driva en modern eluppvärmd villa i fyra dygn under vintertid eller till tio villor med fjärrvärme i två dygn.
  • Inför festivalen levereras batterierna fulladdade med 100 procent förnybar kraft. Och kommer under Summertime även vara kopplad till elnätet på Norrvalla som också har 100 procent förnybar el.
  • Den el som batterierna laddas med är 100 procent förnybar och säkerställs genom ursprungsgarantier.

Magnus Brodin, affärsutvecklare på affärsenhet Innovation, Skellefteå Kraft
E-post: magnus.brodin@skekraft.se

Gunnar Karlsson, projektledare, Artistkontoret/Summertime
E-post: gunnar@artistkontoret.se

Skellefteå Kraft driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. Vi är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att vår egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.