Skellefteå Krafts vd Gunnar Eikeland slutar våren 2013

Gunnar Eikeland avgår på egen begäran som vd för Skellefteå Kraft våren 2013. Han kommer att tillträda som koncernchef för de kommunalt ägda bolagen i Luleå kommun. Rekryteringsprocess för ny vd kommer att påbörjas omgående.

Gunnar började som vd på Skellefteå Kraft november 2009 och har verkat som operativ företagsledare inom energibranschen i 14 år.

– Gunnar har varit en mycket kompetent företagsledare, visat mycket goda resultat och utvecklat företaget mot ett starkare marknadsfokus. Företaget har också under denna tid fortsatt att ta ansvar för förnybara satsningar inom vindkraft. Han har varit mycket omtyckt av alla medarbetare för hans ledaregenskaper, kommunikativa förmåga och breda kompetens och han har stärkt Skellefteå Kraft för framtiden. Vi kommer att sakna honom, men önskar honom lycka till med fortsatta utmaningar i norr, säger Alf Marklund, styrelseordförande i Skellefteå Kraft.

– Jag har idag meddelat styrelsen att jag beslutat mig för att avsluta min anställning som vd för Skellefteå Kraft. Jag kvarstår som vd till april 2013 eller den tidpunkt då ersättare är på plats. April 2013 tillträder jag som koncernchef för Luleås kommunalt ägda bolag. Skellefteå Kraft är ett fantastiskt fint företag som kommer att fortsätta utvecklas på ett positivt sätt. Jag hade gärna fortsatt några år till, men familjemässiga skäl har haft stor betydelse för mitt beslut, säger Gunnar Eikeland.

Mer information:

Alf Marklund, styrelseordförande, Skellefteå Kraft