Tillsvidareavtalen måste försvinna

I veckan publicerade Energimarknadsinspektionen en rapport som beskriver de negativa effekterna av tillsvidareavtalen på elmarknaden. Skellefteå Kraft håller med om att tillsvidareavtalen är ett stort problem, men det går inte att med information ytterligare minska antalet dåliga avtal.

Det är elbolagen som själva måste ta bort de dyra tillsvidareavtalen. Det är inte svårt. Allt elbolagen behöver göra är att ge dessa kunder ett rörligt avtal istället. Skillnaden för bolagen är att marginalen på det rörliga priset blir lägre än på tillsvidarepriset.

– Det är en oacceptabel affärsmodell att överfakturera svenska hushåll. Idag finansierar tillsvidareavtalen andra avtal som ibland går med förlust. Vi har tagit bort tillsvidareavtalen och vi uppmanar övriga bolag att göra detsamma. Man ska kunna lita på sitt energibolag, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft.

Den grupp som har tillsvidareavtal har minskat de senaste åren och är nu 17 procent eller 780 000 elkunder. Det är ofta människor som har lågt intresse eller låg kunskap om elavtal. De är därför extremt svåra att nå och påverka med ytterligare information. Elbolagen måste därför ta ansvar och sluta använda tillsvidareavtal.

– Ytterst handlar det om att återvinna förtroende för energibranschen, säger Christoffer Svanberg