Toppvärvning vill föra Skellefteå Kraft till Sverigespets

Skellefteå Kraft värvar Com Hems försäljningschef Christoffer Svanberg till den nyinrättade tjänsten Affärsområdeschef Marknad.
– Min ambition är att Skellefteå Kraft inom ett par år ska vara den ledande energiutmanaren i Sverige. Vi är lika resursstarka som de stora jättarna och lika snabba som de små.

Efter tolv år på Com Hem, varav de senaste fyra åren som försäljningschef, byter Christoffer Svanberg bransch och satsar på att göra Skellefteå Kraft till ett av de ledande energibolagen i Sverige.

– Med sin gedigna erfarenhet från telekombranschen, och arbetet med abonnemangsaffärer i lönsam tillväxt, ser jag Christoffer som ett perfekt tillskott när vi nu utvecklar Skellefteå Krafts erbjudande till kunder i hela Sverige, säger Gunnar Eikeland, vd på Skellefteå Kraft.

Energimarknaden står inför flera förändringar och utmaningar de närmaste åren och Christoffer Svanbergs erfarenheter från telekombranschen kommer väl till pass.

– Energibranschen har många likheter med telekom, men den är inte lika utvecklad i sin syn på kunden och utveckling av produkter och erbjudanden med kunden i centrum. Jag hoppas kunna bidra till att skapa ett starkare och mer kunddrivet Skellefteå Kraft som växer på marknaden.

Christoffer har varit med och utvecklat Com Hem sedan 2003, då det såldes från Telia, och bolaget har under den tiden blivit en stark utmanare till de stora teleoperatörerna. Till exempel har kundbasen blivit åtta gånger så stor. Christoffer drar paralleller till Skellefteå Kraft.

– Med över 100 år av tradition och kunnande, mycket nöjda kunder och med stor egen produktion från vatten- och vindkraft anser jag att vi är ett mycket intressant alternativ för miljömedvetna privat- och företagskunder. Jag ser fram emot att få många fler att upptäcka vilket utmärkt alternativ Skellefteå Kraft är.

Christoffer Svanberg tillträder tjänsten i mars.

Mer information:

Christoffer Svanberg