Tre mil strömkabel utbytt i Lycksele

För att säkerställa en långsiktigt stabil lösning på elleveranserna i Lycksele tätort och omkringliggande landsbygd har Skellefteå Kraft Elnät under 2014 och 2015 investerat cirka 100 miljoner kronor i ett nytt elnät. Planen var att driftsätta det nya elnätet under vårvintern 2015 men ett tillverkningsfel på den levererande starkströmskabeln upptäcktes, vilket försenade hela projektet.

Under sommaren har tre mil kabel bytts ut, från den nya transformatorstationen utanför Lycksele in till samhället. De närmaste veckorna kommer arbetet att slutföras och det nya elnätet kommer att driftsättas i mitten av oktober.

- Vi är tacksamma för Lyckselebornas tålamod och i vinter kan våra kunder räkna med färre störningar på grund av snö och blåst eftersom det nya nätet är nedgrävt i marken, säger Eva Axelsson, vd Skellefteå Kraft Elnät.

Skellefteå Kraft Elnät anser att både återförsäljaren och kabelleverantören har tagit situationen på stort allvar. Extratester har utförts i fabrik på den nya kabeln för att garantera att den motsvarar kvalitetskraven.

- Vi vill ha en hög nivå på leveranssäkerhet och nu känner jag mig trygg med att nätet ska fungera på ett tillfredsställande sätt.

Eva Axelsson, vd Skellefteå Kraft Elnät
mobil: 070-234 36 45