Norge leder över Sverige efter första dagen i Skidlandskampen

I går startade Skistars skidlandskamp mellan Norge och Sverige. Tusentals utförsåkare tävlar om vilket land som har flest och bäst utförsåkare i backarna i Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. Strax efter 13.00 på fredagen ledde Norge med 616 poäng mot Sverige, som hade 493 poäng.

Ställningen i landskampen beräknas genom att totalpoängen för respektive land divideras med antalet åkare. Flest poäng individuellt hade svenske Mats Eriksson, jagad av norrmannen Atle Karlsvik. Följ tävlingen i realtid här: http://www.skistar.com/sv/MySkiStar/Tavlingar/skidlandskampen/

– Detta är bara början. Vad som helst kan hända innan tävlingen avslutas efter Nyyammarb, -ansvarig för tävlingebebn.

gen avslutas efter Nyrläge. Om man istället räknar snittpoäng per åkare så leder Norge med år, säger Linda Wasell, PR-ansvarig för tävlingen.

Alla svenskar och norrmän som besöker någon av Skistars anläggningar i Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal och Trysil mellan den 21 december och 3 januari kan vara med i den alpina landskampen. De som vill delta registrerar kostnadsfritt sig och sitt SkiPass på MySkiStar.com. Nationaliteten avgör vilket land man tävlar för, oavsett om man är i Norge eller Sverige.

– Alla kan delta i landskampen och bidra till resultatet, från nybörjare till elitåkare, säger Linda Wasell. Vi vill helt enkelt göra skidåkningen ännu roliga för våra gäster.

Varje gång en tävlande passerar en av Skistars läsare registreras poäng för antal fallhöjdsmeter och tagna pins ger poäng efter svårighetsgrad. Åkarna får också poäng för att ladda upp en bild på sin profil och om man kopplar ihop sitt konto med sociala medier. Alla poäng räknas samman och delas sedan på antal landskampsåkare. På skistar.com redovisas aktuell poängställning i realtid.

– Det gäller alltså att så många som möjligt är med och tävlar. Den nation som har fått högst snittpoäng vinner, säger Linda Wasell.

Skistars landskamp har flera ambassadörer och inspiratörer, bland andra Henrik Harlaut, just nu den största stjärnan i Freeskivärlden och åkare i svenska Freeskiinglandslaget.

– Jag hoppas att landskampen kommer att sporra fler att åka skidor, säger han. Det är alltid kul att vinna över Norge, och jag hoppas att vi kan visa att svenskarna har mer stil och ös i sin åkning än norrmännen.

Andra kända ambassadörer är Reine Barkered, vinnare av Freeride Worldtour 2012, André Myhrer, landslagsåkare och OS-medaljör i Vancouver 2010, och förra årets vinnare av MySkistars fallhöjdsmeter.

Förutom landskampen utser dessutom Skistar elva landskampsåkare som har lyckats åka ihop flest poäng. De vinner en VIP-inbjudan till en MySkiStar-weekend i Tandådalen den 18–21 april nästa år.

Följ landskampen i realtid på vår kampanjsajt: http://www.skistar.com/sv/MySkiStar/Tavlingar/skidlandskampen/

Läs mer om MySkiStar här:

Fakta om skidåkning som träningsform finns här: http://www.skistar.com/sv/MySkiStar/Traning/Skidakning-som-traning/

För ytterligare information, vänligen kontakta Linda Wasell, tel: 0046 647- 13355 alt 0046 70 674 74 74, e-post linda.wasell@skistar.com.

SkiStar AB (publ)<http://corporate.skistar.com/>, vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen<http://www.skistar.com/sv/salen/>, Åre<http://www.skistar.com/sv/are/> och Vemdalen<http://www.skistar.com/sv/vemdalen/> i Sverige samt Hemsedal<http://www.skistar.com/sv/hemsedal/> och Trysil<http://www.skistar.com/sv/trysil/> i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.