Norge spurtade till sig segern i skidlandskampen

Den stora grannfejden är avgjord och tyvärr förlorade Sverige. När skidliftarna stängde på onsdagen hade Norge 579 poäng mot Sveriges 511. I mellandagarna vägde det jämnt, men norrmännen lämnade svenskarna bakom sig den sista veckan av den stora landskampen i utförsåkning. Totalt deltog 11 436 svenska och norska åkare i landskampen.

– Både Sverige och Norge har jobbat på bra, men norrmännen visade lite extra kämpaglöd på slutet, säger Linda Morell, PR-ansvarig för Skistar.

Se alla resultat här: http://www.skistar.com/sv/MySkiStar/Tavlingar/skidlandskampen/

Alla svenskar och norrmän som besökte någon av Skistars anläggningar i Åre, Sälen, Vemdalen, Hemsedal och Trysil mellan den 20 december och 3 januari kunde delta i den alpina landskampen. Nationaliteten avgjorde vilket land man tävlade för, oavsett om man var i Norge eller Sverige.

– Alla har kunnat delta i landskampen och bidra till resultatet, från nybörjare till elitåkare, säger Linda Morell. Vi vill helt enkelt göra skidåkningen ännu roligare för våra gäster.

Varje gång en tävlande passerar en av Skistars läsare registreras poäng för antal fallhöjdsmeter och tagna pins ger poäng efter svårighetsgrad. Åkarna får också poäng för att ladda upp en bild på sin profil och om man kopplar ihop sitt konto med sociala medier. Alla poäng har räknats samman och sedan delats på antal landskampsåkare. På skistar.com redovisas aktuell poängställning i realtid.

Skistars landskamp har haft flera ambassadörer och inspiratörer, bland andra Henrik Harlaut, just nu den största stjärnan i Freeskivärlden och åkare i svenska Freeskiinglandslaget.

Andra kända ambassadörer är Reine Barkered, vinnare av Freeride Worldtour 2012, André Myhrer, landslagsåkare och OS-medaljör i Vancouver 2010, och förra årets vinnare av MySkistars fallhöjdsmeter, pensionären Hans Lönn.

Förutom landskampen utser dessutom Skistar elva landskampsåkare som har lyckats åka ihop flest poäng. De vinner en VIP-inbjudan till en MySkiStar-weekend i Tandådalen den 18–21 april nästa år. Den som lyckades bäst individuellt var en svensk åkare som fick ihop 19 692 poäng.

Alla resultat i landskampen finns här:

Läs mer om MySkiStar här:

Fakta om skidåkning som träningsform finns här:

För ytterligare information, vänligen kontakta Linda Morell, tel: 0046 280 860 02 alt 0046 76 11 860 02, e-post linda.morell@skistar.com.

SkiStar AB (publ)<http://corporate.skistar.com/>, vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen<http://www.skistar.com/sv/salen/>, Åre<http://www.skistar.com/sv/are/> och Vemdalen<http://www.skistar.com/sv/vemdalen/> i Sverige samt Hemsedal<http://www.skistar.com/sv/hemsedal/> och Trysil<http://www.skistar.com/sv/trysil/> i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.