Snö, kyla och bra försäljning

Långvarig kyla och rikligt med natursnö innebär att SkiStars samtliga destinationer är klara för ett fullskaligt öppnade av skidsystemen till jul, när de stora besöksskarorna kommer upp till fjällen. Natursnödjupet ligger idag mellan 35 – 70 cm på SkiStars destinationer. Den långvariga kylan innebär också ett tidigt färdigställande av
vintersäsongens totala snöproduktion.

Till och med vecka 49 var bokningsläget i volym 10% bättre än förra årets rekordår. Av den totala planerade logiförsäljningen under säsongen har redan 77% bokats. Volymökningen fördelas med +13% i Sälen, +15% i Vemdalen, +2% i Åre, +4% i Hemsedal och +12% i Trysil. Anledningen till att Åre och Hemsedal uppvisar en något lägre ökning än övriga destinationer är att de har ett större beroende av företagsmarknaden, som inte uppvisar samma tillväxt som privatmarknaden. SkiStars destinationer är i huvudsak inriktat mot privatmarknaden.

– Säsongen har verkligen börjat på bästa sätt med kyla och rikligt med natursnö och det är glädjande för oss att den starka efterfrågan på alpin skidåkning står sig även under sämre tider, säger Verkställande direktör Mats Årjes.