Försäljningsrekord för Skoda Auto 2010

- Redan sista november i år hade företaget sålt fler bilar än under 2009
- Uppnår den historiska nivån 700 000 bilar
 -Under årets första 11 månader ökade försäljningen med 12,3 procent

Skoda Auto kommer under 2010 sälja fler bilar än något tidigare år. Försäljningsökningen som 2010 uppgår till 12,3 procent och totalt 702 400 sålda fordon t o m november månad, innebär att den Tjeckiska biltillverkaren redan har överträffat förra årets totala försäljningssiffror (januari t o m december 2009: 684 200).  Vidare har företaget för första gången någonsin passerat tröskeln att leverera över 700 000 fordon. Enbart i november månad svarade märket för en försäljningsökning över hela världen som sammantaget uppgick till 15.8 procent och 64 200 sålda bilar (motsvarande siffra för november 2009 var 55 000 fordon).

”Skoda accelererar klart och tydligt. Företaget har mycket stora utsikter att uppnå tvåsiffriga tillväxttal i år”, framhåller Jürgen Stackmann, styrelseledamot Skoda Auto, med ansvar för försäljning och marknad.  I och med den starka tillväxten för november månad, är vi på väg att uppfylla vår försäljningsprognos för 2010 och som uppgår till 750 000 sålda fordon fortsätter Stackman".

På hemmamarknaden i Tjeckien fortsätter företaget att utöka sin marknadsledande ställning. Marknadsandelarna ökade till 34,3 procent under november (föregående år var motsvarande siffra 32,9 procent) Den totala försäljningen på den inhemska marknaden under årets elva första månader uppgick till 53 400 fordon (motsvarande siffra föregående år var 50 800). Detta motsvarar en ökning med 5,1 procent jämfört med föregående år. Octavia Combi och Superb Combi svarade för de största försäljningsökningarna.

I central- och östra Europa fortsätter Skoda Auto att förbättra sina positioner såväl ifråga om försäljning som marknadsandelar. Ukraina (+15,9 procent), Ungern (+11,4 procent), Slovenien +18,8 procent), Estland (+17,5 procent) samt Serbien (+24,4 procent).

Även i västra Europa (förutom Tyskland) ökar företagets marknadsandelar. Under året uppnåddes signifikanta ökningar i Irland (+107 procent), Nederländerna (+92,1 procent), Finland (+52,6 procent), Storbritannien (+23,1 procent) samt Sverige (+62,6 procent)

Marknaderna i Indien, Kina och Ryssland fortsätter att utvecklas i snabb takt. I samtliga av dessa tre länder uppnådde Skoda Auto höga tvåsiffriga försäljningsökningar. I Indien ökade antalet försäljningen med 33,3 procent, vilket betyder 17 800 fordon under årets första elva månader. I Kina fortsätter märkets försäljningsframgångar och Skoda Auto har överträffat förra årets siffra med 56,2 procent. Till dags dato uppgår försäljningen till 167 000 fordon (motsvarande siffra för föregående år var 106 900). I Ryssland uppgår försäljningen till 41 500 fordon (föregående år 31 100), vilket är en ökning med 37,9 procent.

Skoda Auto har även noterat höga tillväxtökningar på andra tillväxtmarknader. Några exempel är Egypten (+154,4 procent), Turkiet (+90 procent), Israel (+58,4 procent) samt Australien (+32,1 procent).

Antal levererade Skoda-bilar till kunder under november 2010 jämfört med föregående år (november 2009): Octavia (27 000 bilar/+28,9 procent), Fabia (19 500 bilar/-0,7 procent), Superb (8 700 bilar/+59,2 procent), Yeti (4 500 bilar/+75,5 procent), Roomster (2 900 bilar/-12,2 procent) samt Octavia Tour (1 800 bilar/-51,6 procent).

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 684 200 bilar under 2009. Hittills under 2010 från januari till november har Skoda Auto producerat och sålt 702 400 bilar. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.