Försäljningsrekord för Skoda Auto 2010

- Totalt 762 600 bilar under 2010, rekord i Skodas historia
- 11,5 % ökning jämfört med 2009
- Resultatet ligger i linje med Skodas tillväxtstrategi

2010 blev ett historiskt år för Skoda Auto. Totalt såldes 762 200 bilar under 2010 vilket är ett försäljningsrekord och Skodas bästa år någonsin. Jämfört med 2009 såldes 684 200 bilar vilket är en ökning med 11,5 %.

Resultatet är ett viktigt steg i vårt fortsatta arbete med att öka Skoda Autos framtida marknadsandelar. 2010 har varit ett fantastiskt år med försäljningsökningar på nästa alla marknader med tillväxtmarknaderna i fokus, nu lägger vi i en extra växel och fortsätter vår tillväxtplan. Fram till 2018 skall Skoda Auto fördubbla försäljningen från dagens nivåer. För att lyckas med det högt uppsatta målet kommer Skodas modellprogram utvecklas ytterligare säger Winfried Vahland koncernchef Skoda Auto.

Skoda Sverige har gjort ett bra 2010 med 12 492 registrerade bilar jämfört med 7949 bilar 2009 och tog därmed 4,3 procent av marknaden.

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 762 200 bilar under 2010. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.