Hockeyfonden delar ut 1 000 000 till ungdomshockeyn

Skoda avsätter en miljon kronor till ungdomshockeyn genom den nystartade Hockeyfonden. Från och med 1 september 2011 kan föräldrar, ledare och andra engagerade, söka pengar till allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar. Samtidigt startar en kampanj där Skoda hyllar alla föräldrar som ställer upp ideellt och skjutsar sina barn till och från träningen.

-          Idag finns det över 40 000 ungdomsspelare registrerade hos Svenska Ishockeyförbundet. Många av dessa spelar i klubbar med små resurser. Vår förhoppning är att vi ska kunna hjälpa till med att lösa några av deras behov. Vi ser Hockeyfonden som ett långsiktigt engagemang från vår sida och planerar att driva den även kommande säsonger, säger Mikael Sandberg, pressansvarig på Skoda.

Skoda kommer att ge ekonomiskt stöd till olika ishockeyklubbar runt om i Sverige fram till hockey-VM i maj 2012. Sedan fyller Skoda på Hockeyfonden med ytterligare pengar och öppnar upp för nya ansökningar även nästa säsong.

-          Vi ger stöd till ungdomshockeyn samtidigt som vi ger något tillbaka till alla föräldrar som ställer upp med tid och pengar för de som blir morgondagens stjärnor i Tre Kronor och Damkronorna, säger Sandberg.

De klubbar som vill söka pengar ur Hockeyfonden fyller i en ansökan på fondens hemsida. Varje månad väljer sedan en jury ut de ansökningar som beviljas pengar. I juryn ingår bland andra Ishockeyförbundets utvecklings- och landslagschef Tommy Boustedt och bröderna Sedins föräldrar, Tommy och Tora. Förutom den miljon som Skoda har avsatt tillför företaget ytterligare 20 kronor för varje person som ”gillar” fonden på hemsidan hockeyfonden.se.

Sedan många år stödjer Skoda svensk ishockey på elitnivå. Idag är företaget huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet och därmed till Tre Kronor och Damkronorna, dessutom är Skoda sponsor till 13 klubbar i elitserien och allsvenskan.

För ytterligare information, kontakta:
Mikael Sandberg, pressansvarig Skoda Sverige
073-26 26 043
mikael.sandberg@skoda.se

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 762 600 bilar under 2010. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

Från början hette företaget Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilmärke i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen när republiken Tjeckoslovakien bildades i slutet av första världskriget - järnvägen gynnades- utvecklades Laurin & Klement vidare. Skoda är uppkallad efter Emil Skoda, som gjorde baronen Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd.