Mikael Sandberg ny press- och PR-chef på Skoda Sverige

Skoda Sverige får ny press- och PR-chef från och med 1 april 2011. Mikael Sandberg tar över efter Henrik Svensson som flyttar sin arbetsplats till tyska Wolfsburg och Volkswagens globala marknadsavdelning.

Mikael Sandberg, 29, har under det senaste halvåret jobbat som konsult på Volkswagen Group Sveriges informationsavdelning med ansvar för bland annat intern koncernkommunikation. Den 1 april inleder han sin tjänst på Skoda Sverige och tar då över som press- och PR-chef efter Henrik Svensson.

- Jag ser fram emot att få sätta igång att jobba med Skoda. Det är ett spännande varumärke inom VW-koncernen som har stor potential. Produkterna finns där redan, teamet i Sverige står på tå och det finns smarta ambitioner som kommer att lyfta varumärket ytterligare, säger Mikael.

Mikael har journalist- och kommunikatörsbakgrund och har bland annat jobbat som presschef för racingserien STCC. I sin roll på Skoda Sverige blir han journalisters kontaktperson för den svenska marknaden och kommer att jobba strategiskt och operativt med publika relationer.

- Med Mikaels bakgrund och kunnighet kring branschen är jag övertygad om att han kommer göra ett mycket bra arbete för Skoda i framtiden, säger Henrik Svensson, 37, nuvarande press- och PR-chef Skoda Sverige.

Henrik flyttar efter tre år på Skoda Sverige nu till Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg. Där kommer han att jobba med globala kampanjer som Integrated Campaign Manager för Volkswagen Personbilar.

- Jag känner mig mycket laddad inför min nya utmaning. Det skall bli spännande och lärorikt att få arbeta på huvudkontoret och ta fram globala kampanjer. Det blir ett nytt synsätt, nu skall jag ta fram marknadskampanjer globalt istället för att implementera dem lokalt, säger Henrik.

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.
Mikael Sandberg, 073-26 26 043, mikael.sandberg@skoda.se

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 762 600 bilar under 2010. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.