Nya Octavia Scout – första bilderna

Nu presenteras de första bilderna på nya Octavia Scout. Bilen baseras på Octavia Combi och kännetecknas av ett kraftfullt karaktäristiskt utseende, innovativt fyrhjulsdriftssystem och goda köregenskaper både på och utanför vägen. Nya SKODA Octavia Scout har världspremiär på bilsalongen i Genéve i början på mars.

– Nya SKODA Octavia Scout är verkligen ett smart offroadfordon på alla sätt, säger Frank Welsch, ansvarig för teknisk utveckling på SOKDA. Bilen erbjuder ett unikt paket som består av ett slående offroad-utseende, imponerande fyrhjulsdriftsegenskaper, gott om utrymme, modern säkerhet, komfort och motorteknik. Nya Octavia Scout sätter en ny standard i crossoversegmentet.

Octavia Scout är rymligare än sin föregångare, både för passagerarna och för bagaget med 610 liters bagageutrymme som kan utökas till 1 740 liter om baksätesryggen fälls. Bilen har fått nya robusta stötfångare både fram och bak i svart och silver samt skyddande plast längs skärmkanter och dörrtrösklar. Dörrsidornas skyddslister är även de svarta, till skillnad från de nedlackade varianterna på vanliga Combi. Markfrigången på Octavia scout är 3,3 centimeter högre än på Octavia Combi, alltså totalt 17,3 centimeter. 17-tumshjul är standard. Interiört får bilen några förädlade och för Scout specialdesignade detaljer, som bland annat en treekrad multifunktionsratt med ett Scout-emblem i nederkant av nedre rattekern.

Nya Skoda Octavia Scout är utrustad med Haldex senaste fyrhjulsdriftssystem, Haldex 5. Dragvikten har utökats med hela 25 procent vilket innebär att nya Octavia Scout får dra upp till två ton. Bilen har fått bättre grepp, start- och klätterförmåga än tidigare samtidigt som frigångsvinkeln fram och bak har ökats för att tillåta bilen att kunna ta sig upp för brantare lutningar. Under huven kommer två dieselmotorer och en bensinmotor att erbjudas vid lansering. Motorer som kommer att vara 20 procent snålare än sina föregångare.

Sammanfattningsvis har nya SKODA Octavia Scout alla de värden som karaktäriserar nya Octavia Combi, bara lite mer av det goda. Enastående utrymmen, maximal funktionalitet, praktiska „Simply Clever“-lösningar, hög säkerhet, komfort och teknik. Självklart också bra värde för pengarna. Nya Octavia Scout premiärvisas i Genéve i mars och har försäljningsstart i Sverige sommaren 2014.

SKODA sålde sammanlagt 920 800 bilar under 2013. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.